17. maikake med en vri

Du trenger ikke bare å spise sukker på nasjonaldagen. Innimellom alle marsipankakene og softisen kan det være godt med et lettere og ikke minst sunnere alternativ uten at det går på bekostning av smaken.

DSC_2272

Denne kaken har en magisk ingrediens, nemlig den stadig mer populære søtpoteten. Ikke bare bidrar denne rotgrønnsaken med naturlig søtning i bakst, den er også svært næringsrik og derfor perfekt å snike inn i baking eller annen matlaging.

OPPSKRIFT
♥ 400g søtpotet
♥ 30g sukrin gold
♥ 1 scoop vaniljeproteinpulver
♥ 40g Easy bake (bakeprotein)
♥ 40g havremel
♥ 2 egg
♥ 2 ts bakepulver
♥ ca. 0,5 dl vann

SLIK GJØR DU
♥ Sett ovnen på 180 grader. Mens den blir varm deler du søtpoteten i mindre biter å baker den i mikrobølgeovn i ca. 8 minutter, eller til søtpoteten får en myk konsistens. Du kan evt. bake den i vanlig stekeovn, men dette tar noe lengre tid.
♥ Skrell søtpoteten og ha den i en bakebolle. Mos med stavmikser til du får en jevn mos.
♥ Tilsett egg og tørrvarer og juster med vann til passelig konsistens.
♥ La røren svelle i fem minutter før du heller den i en springform eller annen kakeform. Jeg brukte en med diameter på 22cm og synes det var passelig. Om du bruker en med større diameter vil jeg anbefale å lage litt mer røre for å unngå at kaken blir veldig flat.
♥ Stek så i ovnen i 30 minutter. Bruk en stekepinne for å dobbeltsjekke at kaken er gjennomstekt.
♥ Avkjøl på rist.

DSC_2254

TOPPING
Her har jeg gjort det så enkelt som det går an og bare smurt kaken med sukrin melis. Om du vil ha litt mer smak og fylde vil jeg anbefale og lage en deilig ostekrem. Til det trenger du:
♥ 1 beger philadelfia light
♥ ca. 50g sukrin melis*
♥ Saften av 1/4 sitron

* Smak deg fram med sukrin melisen. Om du liker kremen veldig søt kan du nok med fordel tilsette litt mer melis enn det som er oppgitt i denne oppskriften.

DSC_2284

NÆRINGSINNHOLD
Hele kaken inneholder:
♥ 900 kalorier
♥ 75g proteiner
♥ 109g karbohydrater
♥ 18g fett

Du vil få minst 10 stykker av denne kaken. Det gir et næringsinnhold på følgende per stykke:
♥ 90 kalorier
♥ 8g proteiner
♥ 11g karbohydrater
♥ 2g fett

Med andre ord kan du nyte ett stykke eller fire med den beste samvittighet!

DSC_2293

DSC_2294

Kaken passer ikke bare til 17.mai eller andre festdager i disse tider, men kan like så godt være et fullverdig måltid etter trening ettersom den inneholder mye næring i form av både proteiner og sunne karbohydrater, samt en rekke vitaminer og mineraler.

Søtpoteten er nemlig rik på antioksidanter kalt karotenoider (som er bra for synet og huden, og kan dessuten motvirke både kreft og hjerte- og karsykdommer), vitamin C, fiber og kalium. I tillegg har grønnsaken en relativt lav glykemisk indeks, som kan forhindre de akutte søtsugene du får når blodsukkeret går ned. Søtpotet har i tillegg et høyt innhold av det velkjente fargestoffet betakaroten, som gjør at du blir fortere solbrun.

Om du var i tvil om hvilken kake du skal lage til 17.mai før du leste dette innlegget, så vet du det i alle fall nå!

DSC_2251

 

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


Veronica Hjelseth

Veronica Hjelseth

Veronica Hjelseth er sertifisert personlig trener gjennom Høgskolen i Nesna, og kostholdsveileder gjennom Akademiet for Personlig Trening. Til høsten starter hun å studere fysioterapi. Veronica har tidligere drevet med konkurranseløping, og har de siste årene trent mye styrketrening med fokus på både hypertrofi, styrke og kroppsvektsøvelser. Veronica jobber som personlig trener gjennom aktiv trening og tilbyr også personlig trening og kostholdsveiledning via www.veronicahjelseth.no Instagram: veronicahjelseth

Kosthold, Oppskrifter