3 grunner til at du ikke går ned i vekt

De fleste som ønsker å redusere magefettet for å bli litt slankere og få den ettertraktede flate magen vil på et eller annen tidspunkt nå et platå. Vektnedgangen vil sakte men sikkert flate av, og resultatene man har oppnådd i løpet av de første 2 – 3 månedene vil kanskje ikke fortsette uten justeringer av planen. For å sikre at du fortsetter å gå ned i vekt på en sunn måte, så bør du passe på at du ikke går i disse tre fellene!

14

Du spiser for lite protein

Som du kan lese i denne artikkelen så vil det å spise for lite protein ødelegge for vektnedgangen din. Du vil kunne miste dyrebar muskelmasse som forbrenner fett hele døgnet, og du vil i tillegg miste fettforbrenningseffekten som fordøying av protein fører med seg. Kravet til proteininntak er større når man skal ned i vekt, fordi man får i seg færre kalorier. Og jo mindre du spiser, jo mer protein trenger du. For å sikre at du går ned i vekt samtidig som du holder forbrenningen høy, så bør du passe på å få i deg minst 1,8 gram protein per kilo kroppsvekt per dag. Hvis du er relativt slank allerede og ønsker å få fram den berømte six-packen, så bør du få i deg mellom 2,3 – 3,1 g/kg/dag for ikke å miste muskelmasse [1].

For en person på 60 kg tilsvarer dette

  • 108 gram protein per dag ved 1,8 g/kg/dag
  • 138 – 186 gram protein per dag ved 2,3 – 3,1 g/kg/dag

For en person på 80 kg tilsvarer dette

  • 144 gram protein per dag ved 1,8 g/kg/dag
  • 184 – 248 gram protein per dag ved 2,3 – 3,1 g/kg/dag

Hvis du tror at du ikke får i deg nok protein, anbefales det at du prøver kosttilskuddsprodukter som Quest Bars proteinbarer eller Troponin proteinpulver for å se om det hjelper på resultatene dine!

Du spiser for få kalorier over for lang tid

Bare slik at det er sagt: du vil aldri kunne senke forbrenningen din ved å spise lite kalorier til det punktet der vektnedgangen stopper helt opp, eller du begynner å legge på deg igjen til tross for at du bare spiser 1000 kalorier om dagen. Likevel er det faktisk slik at du ved å spise alt for få kalorier over lang tid vil redusere mange av hormonene som er viktige for fettforbrenningen din. Dermed vil forbrenningen gå ned, du blir mer sulten og slapp, og du vil også ha mye større risiko for å miste den dyrebare muskelmassen din.

Likevel er det slik at rask vektnedgang ikke nødvendigvis trenger å bety rask vektoppgang når man er ferdig på dietten, så fremt man gjør ting RIKTIG. For eksempel fins det en studie som undersøkte hva som skjedde hvis folk fikk 800 kalorier om dagen og var i aktivitet i åtte timer disse dagene (tenk lett gange, roing, sykling). Etter bare fire dager hadde personene gått ned 3 kg rent fett. 3 kg fett, på fire dager. Smak litt på den.

Til og med etter et helt år var vektnedgangen fortsatt signifikant, og resultatene var mye bedre enn etter mange andre livsstilsintervensjoner som varer i månedsvis og kanskje år [2]. Nå sier jeg ikke at du skal sulte deg, ikke på noen måte. Dette ble gjort i kontrollerte former og med medisinsk personell til stede. Det demonstrerer bare at man ikke nødvendigvis går opp igjen all vekten man mister bare fordi man har spist lite i en periode.

For å minimere risikoen for at forbrenningen skal gå ned, og for å holde hormonene dine i normale områder så bør du legge inn en «cheat day». Dette er rett og slett en dag der du spiser normale menger mat. Du skal ikke spise to McDonald’s menyer etterfulgt av en buffet på Peppes Pizza. Du skal heller ikke spise en hel pose ostepop og deretter drikke en flaske olivenolje.

Poenget er at kroppen skal få en fysisk pause fra dietten, og psyken din skal få slappe litt av slik at du ikke blir sprø av å telle kalorier. Faktisk viser en studie at å legge inn tre slike dager etter 11 dager med veldig få kalorier førte til en vektnedgang som var mye større enn forventet, og også noe større enn når man ikke hadde noen slike dager. I tillegg sank ikke forbrenningen, og metthetsfølelsen og tilfredstillelsen var høyere [3].

Du spiser inn energiunderskuddet i helgene

Den siste feilen du bør holde deg unna er å spise inn energiunderskuddet i helgene, eller på dager hvor du tillater deg selv litt mer mat. Om du spiser 500 kalorier mindre enn du forbrenner fra mandag til fredag, så vil du ligge 2500 kalorier i underskudd den uken. Hvis du da gafler i deg fire pils og en kebab på lørdag og en potetgullpose med dip på søndag, ja, da er du like langt. Pass på inntaket, også i helgene!

Lykke til med vektnedgangen!

Referanser

  1. Helms ER, Aragon AA, Fitschen PJ. Evidence-based recommendations for natural bodybuilding contest preparation: nutrition and supplementation. J Int Soc Sports Nutr. 2014 May 12;11:20. doi: 10.1186/1550-2783-11-20. eCollection 2014.
  2. Calbet JA1, Ponce-González JG, Pérez-Suárez I, de la Calle Herrero J, Holmberg HC. A time-efficient reduction of fat mass in 4 days with exercise and caloric restriction. Scand J Med Sci Sports. 2015 Apr;25(2):223-33. doi: 10.1111/sms.12194. Epub 2014 Mar 6.
  3. Sayed Hossein Davoodi, Marjan Ajami,1 Seyyed Abdulmajid Ayatollahi,2 Kamran Dowlatshahi,3 Gholamali Javedan,4 and Hamid Reza Pazoki-Toroudi5. Calorie Shifting Diet Versus Calorie Restriction Diet: A Comparative Clinical Trial Study. Int J Prev Med. 2014 Apr; 5(4): 447–456.

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


Tor André Sandum

Tor André Sandum

Tor André Sandum har en bachelorgrad i idrettsvitenskap med spesialisering i fysisk aktivitet og helse fra Norges Idrettshøyskole. Han er i tillegg sertifisert personlig trener fra samme institusjon og interesserer seg for styrketrening, utholdenhetstrening, ernæring og arbeidsfysiologisk testing. Med bakgrunn som basistrener og akrobatikk-/trampolineinstruktør har Tor André god kunnskap om trening av kjernemuskulatur, kroppskontroll og romfølelse. Gjennom Sandum.PT tilbys personlig trening, online coaching og kostholdsveiledning.

Fettforbrenning, Kosthold