5 vanlige aktiviteter med overraskende helsefordeler

Er hverdagen til tider for travel til å kunne dra på treningssenteret? Ikke vær for hard mot deg selv. Det de fleste ikke er klar over er at mange av hverdagsaktivitetene man utfører kan gi den samme effekten som vanlig trening. Denne artikkelen inneholder en liste over hverdagslige ting som kan gi store helsefordeler, uten at du selv vet om det.

1. Leke med unger

Dersom du selv har barn vet du hvor fort det går unna. De løper, hopper og er konstant på farten. Bli med på leken og du kan forbrenne opp mot 200 kalorier dersom du går eller løper med dem i moderat tempo. Jo lenger du er med og leker, jo flere kalorier vil du forbrenne.

Man oppnår samtidig ytterligere fordeler da man vil føle seg bedre av å tilbringe kvalitetstid med barna. Siden det for mange er vanskelig å skille mellom jobb og privatliv, vil man gjennom lek med barna forstå at man fint får til dette. Samtidig vil dette oppleves som en klar pause fra jobben, noe som kan øke produktiviteten.

Avhengig av hvor raskt man beveger seg og leker med ungene, er det også en mulighet for at man frigjør endorfiner. Dette er hormoner som får deg til å føle lykke, og dermed gi deg mer energi og glede.

2. Husvask

Tiden du bruker på å rydde, vaske, feie, støvsuge, moppe og mer, er nokså gunstig for deg. En gjennomsnittlig person forbrenner ca. 100 kalorier per aktivitet man utfører. Gjennom støvsuging kan man for eksempel forbrenne opp mot 170 kalorier.

I tillegg til å forbrenne kalorier, vil man også kunne oppleve fordeler mentalt sett. Gjennom vasking gjenoppretter man orden i sitt eget liv. Man vil ikke lenger føle at huset er kaotisk, fordi man har vært i stand til å organisere.

Som med å leke med barn, kan også husvask føre til frigjøring av endorfiner. Dette avhenger da av hvor raskt man utfører hver oppgave.

 

3. Sex

Man kan forbrenne opp mot 144 kalorier per halvtime man har sex. Dette inkluderer ikke oralsex, massasje, kyssing og andre aktiviteter man bedriver før selve akten er i gang. Jo mer fysisk aktiv du er, jo flere kalorier vil du forbrenne.

En studie viste også at de som har samleie minst to ganger i uken, vil ha 45% mindre sjanse for å utvikle hjertesykdom, fordi sex minsker blodtrykk og stressnivå i kroppen.

4. Shopping

Å handle, enten det er matvarer eller andre ting, kan gi helsemessige fordeler. Når man triller rundt med en tung handlevogn forbrenner man ca. 90 kalorier. Å plukke matvarer forbrenner enda mer. Ikke bare er man aktiv, men man bruker også musklene.

Man oppnår i tillegg mentale fordeler dersom man tar de riktige valgene i matbutikken og handler inn sunn mat, slik at man kan holde seg aktiv og sunn gjennom hele uken. Man tar sunne valg innen kostholdet, noe som vil gi bedre treningseffekt over tid.

5. Matlaging

Fordi man som oftest står oppreist mens man lager mat, forbrenner man ca. 100 kalorier på et måltid. Ikke bare det, men man kan samtidig gå ned i vekt dersom du velger ut de riktige matvarene til måltidet. Ved å velge sunne matvarer med lite kalorier kan man få ned kaloriinntaket betraktelig.

Matlaging og baking har samtidig andre fordeler. Det har en meditativ virkning, stimulerer sansene, øker kreativiteten og gjør andre mennesker glade. Dette kan igjen påvirke den mentale helsen, noe som kan overføres til nesten alle deler av livet. Det kan gjøre deg mer produktiv i jobbsammenheng og forbedre sosiale relasjoner.

Gi deg selv en pause

Ikke være for streng mot deg selv de dagene du ikke har tid til å dra på treningssenteret eller gjøre annen trening. Leking, vasking, matlaging, shopping og sex bidrar også til en bedre helse. Man bør forsøke å få til trening så mye som mulig, men i mellomtiden bør man være fornøyd med det man får til, og gi seg selv rom for å være lykkelig og sunn.

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre enn vår nyhetsbrevoperatør.


Sunniva Hamren

Sunniva Hamren

Jeg heter Sunniva og mitt mål er hjelpe andre til å gjøre sunnere valg for sin helse. Etter at min beste venninne mistok min vektøkning for at jeg var gravid, bestemte jeg meg for å ta kontroll over livet mitt og komme i form. Jeg er også gründer bak nettsiden Frisky.no hvor jeg blogger om helse, ernæring og vektreduksjon.

Fettforbrenning, Trening