Helenes vektnedgang – 60 kilo lettere!

Jeg heter Helene Drage og siden 2011 har jeg gått ned 60 kg og mistet 180 cm på forskjellige målepunkter på kroppen. Jeg jobber fremdeles mot målet mitt, og jeg kommer et skritt nærmere hver eneste dag. Målet er en frisk og sunn kropp, og kanskje en dag vil du finne meg på en Fitness scene, den som lever får se. 

 Pictures128

X-life t-skjorteInov-8 sko

Dette har jeg gjort for å endre livsstil og miste en hel person i kroppsvekt:

1. Jeg begynte med å endre kostholdet mitt på egen hånd. Jeg kuttet ut sukkerholdig brus, sjokolade og potetgull, og prøvde å spise sunnere. Den største endringen var vel at jeg byttet ut cola med pepsi max, jeg kunne fint drikke 3 liter cola hver dag. I tillegg kuttet jeg ut potetgull, sjokolade og bakevarer. Jeg begynte å spise mer salat og grønnsaker, og mer kylling og kjøtt, samt drikke mer vann.

2. Jeg tok kontakt med coachen Silje Mariela og begynte med mer kondisjonstrening. Jeg trente styrke 1 gang i uka og gikk flere timer på ellipsemaskinen i strekk for å få vekta ned. Siden jeg veide over 140 kg da jeg begynte var det viktig for både knær og selvtillit å komme seg litt nedover i vekt før jeg begynte å trene mer styrketrening. 

3. I dag trener jeg 6 dager i uka, 5 dager med styrketrening og 1 dag med kun cardio (intervaller og moderat cardio). Jeg trener en tre splitt, noe som vil si at jeg deler opp kroppen i 3 deler og fokusere på utvalgte muskelgrupper hver gang jeg trener styrke.

4. Jeg har alltid trent mest cardio, men etter hvert som mer og mer vekt har forsvunnet har fokuset gått over på styrketrening. Dette for å stramme opp og forme kroppen og bygge mer muskler som igjen brenner mer fett.

ultimateførogetterside

«…Jeg har begynt å bevege meg mer utenom trening også, og jeg merker stor forskjell!»

5. Generelt har jeg ikke vært så aktiv i hverdagen pga stillesittende jobber. Nå i 2014 har jeg imidlertid tatt et grep her og begynt å bevege meg mer utenom trening også, og jeg merker stor forskjell!

6. Man må ikke følge en streng diett hele tiden, men dersom man vil ned i vekt så vil jeg anbefale å være litt mer streng med seg selv i starten. Rett og slett for å få inn de sunne vanene og rutinene, for dette kan ta litt tid. Samtidig er det viktig å ta ting gradvis og ikke gå all-inn fra dag 1, da tror jeg det er mye lettere å sprekke. Faktisk vil ikke jeg si jeg er på diett pr dags dato, jeg følger bare et sunt, normalt og variert kosthold, men jeg prøver å holde meg unna sukker, enkelt og greit. 

7. Jeg har hatt et freemeal i uka, noe jeg synes er veldig greit. Da spiser jeg så og si hva jeg vil + dessert. Selvsagt kommer det dager hvor suget etter noe søtt er ekstra sterkt, noen dager gir jeg etter, andre dager ikke. Om jeg er i bursdager og lignende så prøver jeg å begrense meg til for eksempel ett kakestykke. 

8. På en vanlig dag spiser jeg 5 måltider med ca 3 timers mellomrom, i tillegg til en proteinshake etter trening. Det blir som regel ulike varianter av kjøtt og grønnsaker. De siste månedene har jeg innført litt mer karbohydrater i kostholdet så i dag spiser jeg havregrøt til frokost, mens tidligere hadde jeg en enkel kyllingsalat eller en smoothie av jordbær og proteinpulver. Så følger et måltid med kylling og ris, et med kylling/fisk/tunfisk og grønnsaker, middag med kjøtt og grønnsaker og til kvelds har jeg en proteinshake med peanøttsmør eller en proteinkake som består av eggehviter, proteinpulver, søtning og peanøttsmør. Nå om dagen følger jeg ikke planen helt slavisk, så har jeg lyst til å lage noe annet, for eksempel brokkoli suppe med bacon så gjør jeg det. 

ultimateførogetter1

«…Man kan fint gå ned i vekt selv om man velger å kose seg av og til, trikset er vel ofte å prøve å begrense seg til et kakestykke i stedet for hele kaken!»

9. Jeg har sprukket flere ganger underveis i min vektnedgang, og jeg har også skeiet ut med sukker og andre usunne ting. Jeg har fremdeles gått ned mye i vekt. Det viktigste er imidlertid å fortsette å spise sunt, fortsette å trene og ikke gi seg. Man kan fint gå ned i vekt selv om man velger å kose seg av og til, trikset er vel ofte å prøve å begrense seg til et kakestykke i stedet for hele kaken! Mange tror man må være så strikte og flinke hele tiden for å gå ned i vekt, og dersom man sprekker og tar seg en sjokolade er man mislykket. Slik er det heldigvis ikke. 

10. Da jeg startet med å gå ned i vekt sleit jeg litt med å finne gode treningsklær. Siden mye av vekten min var på magen så ville jeg ha treningsbukser med høyt liv som holdt magen inne så godt det lot seg gjøre. I starten måtte jeg handle på HM fordi dette var den eneste type klær som faktisk passet meg. Jeg foretrakk, og foretrekker fremdeles, bukser som sitter godt over magen og livet og topper som er litt løsere over magen. Selv om magen er nesten borte så er det deilig med treningsklær jeg føler jeg kan bevege meg i! Anti shake buksene er perfekte med tanke på at de er høye og deilige i livet, og personlig er jeg veldig glad i topper fra Better Bodies og Adidas 🙂

11. Jeg har brukt over 2 år på å komme ditt jeg er nå. Kunne det gått kjappere? Ja det kunne det nok, men for meg var det viktig å gjøre det på riktig måte. Altså ta meg god tid, spise næringsrik og nok mat og rett og slett lære meg de sunne vanene. Jeg har ikke alltid likt å trene, så jeg har også trengt å finne treningsgleden underveis. Nå synes jeg trening er utrolig morsomt, og det gjør veien videre mye lettere.

IMG_66021

Mine 3 beste tips for å lykkes med vektnedgang:

1. Det viktigste tipset, IKKE GI DEG! Selv om du sprekker, selv om du har dårlige dager så må du legge det bak deg og fortsette med trening og sunt kosthold. Det vil komme dårlige dager, dager med lite motivasjon hvor du bare vil gi opp og dager hvor du spiser masse du ikke burde spise. Vel, det hjelper ikke å sutre over det, du må bare reise deg opp og fortsette 🙂

2. Skaff deg ordentlig hjelp! Jeg synes faktisk ikke trening og kosthold var så lett, og har fått mye hjelp av coachen min underveis! En ordentlig personlig trener kan hjelpe deg sette opp et program som passer deg og ikke minst et ordentlig kosthold som passer deg. 

3. Sett deg mål, både store mål og små delmål underveis. Det å føle mestringsfølelsen gjør ting så utrolig mye mer morsomt, og du får mer struktur på treningen din ved å ha noe konkret å jobbe mot.

Jeg har en egen kategori som heter Vektnedgang på bloggen min, her kan du finne mange aktuelle innlegg med mine tips og erfaringer med tanke på vektnedgang! Stå på videre og ikke gi deg så vil resultatene komme – det er det ingen tvil om! 

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


Mai Linn Michalsen

Mai Linn Michalsen har en bachelorgrad i Sport & Exercise Science fra Middlesex University i London og er sertifisert personlig trener gjennom Akademiet for Personlig Trening (AFPT). Hun har vært aktiv som danser fra barneårene, men hovedinteressen ligger nå på styrketrening.

Intervjuer