Aktiv uten å «trene»

Noen elsker å trene og tenker på treningssenteret som et slags fristed, men let`s face it, store deler av befolkningen føler nok heller det motsatte.

Det kan føles som et ork og måtte komme seg på trening, det er slitsomt og det tar tid. For noen er det en reell utfordring å få presset inn trening i hverdagen, og for noen er kanskje ikke behovet der i det hele tatt. Det er forståelig, trening er ikke en like stor prioritet for alle, allikevel kan jeg ikke få stresset det nok hvor viktig det er å holde seg i aktivitet.

2014-05-26 11

Jeg vil så og si garantere deg et lengre og lykkeligere liv om du holder deg jevnlig i aktivitet (med visse unntak selvfølgelig). Som alle nok har hørt tusen ganger før er risikoen for å pådra seg en rekke alvorlige sykdommer drastisk mindre hos den aktive delen av befolkningen. Samtidig med de fysiske fordelene må vi heller ikke glemme de psykiske fordelene ved å trene regelmessig. Det har vist seg at mennesker som er aktive har generelt mindre sjanse for å bli deprimerte ettersom de har et lysere syn på livet og mer energi til å takle hverdagens utfordringer. Det kommer altså så mye godt med trening.

For å høste disse godene trenger man ikke å bedrive hardtrening flere ganger i uka, neida så lite som 30min med moderat aktivitet 3 ganger i uka har blitt vist å ha stor effekt. Dette er noe jeg tror de fleste kan klare. Uansett om du er en av de som avskyr gymmet, tenk på utsiden av boksen, tenk på andre ting du kan gjøre i hverdagen av aktiviteter som ikke føles som trening.

Her er mine forslag:

  • Ta med hunden til naboen ut på tur, stakkarsen har sikkert sittet i bur halve dagen!
  • Prøv å sitte på en fitnessball istedenfor kontorstolen din en liten time i løpet av dagen. Gjør noen bevegelser!
  • Har du en fin park eller lignende utenfor kontoret, så ta med lunsjen ut.
  • Få med deg en god venninne på shopping – et par timer traskene på kjøpesenteret er aktivitet det også.
  • ALLTID når du har valget mellom trapp og heis – you know what to do!
  • Ta med barna ut i hagen/parken og løp litt rundt med de i stedet for bare å sitte og se på – godt for deg og morro for unga.
  • Ikke jobb like hardt for å finne den aller nærmeste parkeringsplassen til butikken/jobben/skolen, du dør ikke av å gå et par ekstra skritt til inngangen.
  • Eller bare gå til butikken – så kan du til og med ta noen bicepscurls med handleposene på vei hjem.
  • Dra på byen og dans hele natten (vel, prøv å ikke overdriv inntaket av alkohol og junkfood 😉 )
  • Lag mat på bål ute – det er både koseligere og mer energikrevende enn å alltid spise hjemme.
  • Skru av tv`n en halvtime på kvelden og gå en tur ut i mørket, for så å se hvor rart det egentlig ser ut med et blått-tv lys i enhver stue i nabolaget.
  • Når helgen kommer og det er tid for å finne på noe gøy med familien/venner, tenk på en aktivitet dere kan gjøre sammen – gå på skogstur, fjelltur eller juvvandring, dra til svømmehallen, dra på gårdsbesøk, prøv gokart, klatring eller paintball. Sjekk ut www.ut.no eller www.turistforeningen.no for tips og turgrupper i felleskap – bare å joine 🙂

2014-05-30 13.56.57

Det er de små valgene du tar i hverdagen som virkelig kan gjøre utslaget. Vær kreativ og velg å vær aktiv uten at du må tenke på det som trening! 🙂

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre enn vår nyhetsbrevoperatør.


Mai Linn Michalsen

Mai Linn Michalsen har en bachelorgrad i Sport & Exercise Science fra Middlesex University i London og er sertifisert personlig trener gjennom Akademiet for Personlig Trening (AFPT). Hun har vært aktiv som danser fra barneårene, men hovedinteressen ligger nå på styrketrening.

Trening