Aminosyrer + ostekake = sant

Lei av å drikke BCAA før, under eller etter trening? Prøv dette i stedet!

DSC_1902-2

Ostekake med BCAA? Du så riktig.

OPPSKRIFT
Bunnen:
♥ 3 dl havregryn
♥ 10 små dadler, ferske
♥ 1 ss sukrinmelis
♥ 1 ss honning/yaconsirup
♥ 1 dl gogreen kokosmelk (evt 1/3 vanlig fullfett kokosmelk og 2/3 vann)
♥ 5-6 dråper Stevia med kanel
♥ 1 ss kokosmel
♥ 1 ss kokosolje, smeltet.
♥ 1 ss vaniljeproteinpulver

Mellomlaget:
♥ 1 boks yoghurt naturell
♥ ½ boks kesam
♥ 1 dl væske (vann, lettmelk, kulturmelk, soyamelk, kokosmelk e.l.)
♥ 1 scoop BCAA sitron/lime
♥ 10 plater gelatin
♥ ½ dl kokt vann

Toppen:
♥ 1 dl bringebærsaft
♥ 200 g bringebær
♥ 5 plater gelatin
♥ 0,5 dl kokende vann
Eventuelt annen topping, som blåbær, banan, jordbær osv.

DSC_1888-2

SLIK GJØR DU
♥ Legg 10 gelatinplater i kaldt vann og klargjør en rund springform med bakepapir eller folie i bunnen.
♥ Kjør alle ingrediensene til bunnen sammen med stavmikser eller lignende redskap. Du skal få en klissete, men fast masse som kan trykkes ut i kakeformen. Bruk skje eller slikkepott.
♥ Når gelatinplatene er bløte, hell av det kalde vannet og på det kokende. Rør til gelatinen er oppløst.
♥ Tilsett yoghurt, kesam og væske i gelatinen. Rør til det blir jevnt og tilsett deretter BCAA.
♥ Hell yoghurtfyllet over bunnen, sett til kjøling og legg fem nye gelatinplater i kaldt vann.
♥ Når fyllet er stivnet (i underkant av en time), kan du lage gele- og bærtoppen. Tilsett kokende vann til gelatinen, rør ut og tilsett ublandet saft. Fordel det på toppen av kaka og legg over ønsket frukt/bær.
♥ La den stå kaldt til geleen er stiv – skjær ut av formen og vær så god, servér!

NÆRINGSINNHOLD
Hele kaken inneholder:
♥ 1150 kalorier
♥ 62 g proteiner
♥ 135 g karbohydrater
♥ 38 g fett

DSC_1894-2

Som du ser så må du ikke nødvendigvis drikke aminosyrene dine. Du kan like gjerne spise dem, for eksempel i form av denne ostekaken. Å bruke BCAA i matlaging gir en frisk og god smak.

Visste du forresten at:

♥ BCAA er aminosyrer, dvs. bestanddelene som proteiner er bygd opp av.

♥ BCAA står for står for branched chained amino acids, eller forgrenede aminosyrer som det heter på norsk og består av de 3 aminosyrene leucine, isoleucine og valine. Disse er de 3 mest anabole (oppbyggende) aminosyrene vi har.

♥ BCAA øker proteinsyntesen, noe som gjør at muskelveksten går raskere.

♥ BCAA bedrer kroppskomposisjon ved å gjøre det lettere å gå ned i fettprosent. Studier viser også at BCAA gir redusert risiko for overvekt.

♥ BCAA kan gjøre at restitusjonsprosessen etter trening kommer fortere i gang. Det kan bidra til at du føler mindre stølhet i musklene i etterkant av treningen.

♥ BCAA inneholder relativt lite kalorier, langt mindre kalorier enn vanlig proteinpulver. Det kan derfor være fint å bytte ut proteinshaken med BCAA fram mot sommeren om du ønsker å prikke inn sommerformen.

♥ BCAA har i flere tilfeller vist seg å gi bedre utholdenhet.

♥ BCAA forhindrer nedbrytingen av muskler og er derfor supert å bruke om du trener på tom mage eller om det går lang tid mellom hvert måltid.

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre enn vår nyhetsbrevoperatør.


Veronica Hjelseth

Veronica Hjelseth

Veronica Hjelseth er sertifisert personlig trener gjennom Høgskolen i Nesna, og kostholdsveileder gjennom Akademiet for Personlig Trening. Til høsten starter hun å studere fysioterapi. Veronica har tidligere drevet med konkurranseløping, og har de siste årene trent mye styrketrening med fokus på både hypertrofi, styrke og kroppsvektsøvelser. Veronica jobber som personlig trener gjennom aktiv trening og tilbyr også personlig trening og kostholdsveiledning via www.veronicahjelseth.no Instagram: veronicahjelseth

Kosthold, Oppskrifter