Burpees – en killer øvelse!

Burpees er en helt fantastisk øvelse både for musklene og fettforbrenningen. Den er knallhard og supereffektiv og kan gjøres hvor som helst, når som helst ettersom du ikke trenger noe form for utstyr. Du bruker nesten alle musklene i kroppen, samtidig som kondisjonen din får seg et løft. Er du ute etter å forbrenne fett er dette en knakende god øvelse å benytte seg av! 😀

I videoen under kan dere se hvordan burpees utføres, gjør det gjerne raskere enn hva jeg viser her:

Burpees utføres slik:

  1. Stå oppreist med begge bena i bakken.
  2. Bøy deg ned i en knebøyposisjon mens du strekker hendene mot gulvet.
  3. Når du er kommet ned med hendene i bakken hopper ut til en plankeposisjon.
  4. Når du står i planke – ta en push up.
  5. Hopp tilbake inn mot hendene til en knebøyposisjon.
  6. Hopp opp mot taket så høyt du klarer med hendene over hodet.
  7. Start igjen uten pause.

For å gjøre denne øvelsen litt lettere kan du ta steg i steden for å hoppe ut og inn av planke-posisjonen. Du kan også droppe å ta push-up. Pass på at du ikke slurver for mye med teknikken når du begynner å bli sliten, da stopper du heller litt før. Noen kan også lett bli svimle når man går fort fra vannrett til loddrett posisjon, så ta det litt rolig i starten og prøv deg frem.

Forslag til bruk:

  • Gjør burpees for eksempel som en finisher etter din vanlige trening – kjør på med så mange repetisjoner du klarer til musklene skriker, eventuelt til du ligger på gulvet og higer etter luft ;).

  • Bruk den i en intervalløkt – gjør så mange du klarer i 30 sekunder, så 30 sekunder pause – gjenta 5 ganger.

  • Bruk den når du er på ferie og egentlig ikke vil trene – Gjør 15stk før frokost, 15stk før lunsj og 15stk før middag og vips så har du trent!

 IMG_4826

Dette er en øvelse som nesten garanterer at du drypper av svette! 😉

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


Mai Linn Michalsen

Mai Linn Michalsen har en bachelorgrad i Sport & Exercise Science fra Middlesex University i London og er sertifisert personlig trener gjennom Akademiet for Personlig Trening (AFPT). Hun har vært aktiv som danser fra barneårene, men hovedinteressen ligger nå på styrketrening.

Fettforbrenning, Trening