Du kan bli kvitt nakkesmerter!

Antakeligvis er det flere enn vi tror som går rundt med unødvendige nakkesmerter. Grunnen er som regel en kombinasjon av ulike faktorer, men ofte er dette relatert til stress og en ugunstig kroppsholdning. Nakkesmertene sprer seg også ofte opp til hode, noe som kan gjøre hverdagen svært slitsom.

IMG_3384-850x945

Ettersom de fleste av våre daglige bevegelser skjer foran kroppen i tillegg til mye pc-arbeid blir skuldrene og hodet dratt fremover som fører til en dårlig holdning. Dette og mye stress i hverdagen gjør musklene i nakken stive og vonde som igjen forplanter seg videre til hodet hvor disse musklene er festet. Dette oppleves da som hodepine.

Det kan være mulig å forebygge og behandle nakkesmerter ved hjelp av noen enkle øvelser for å forhindre dårlig holdning. Øvelsene er ment for å aktivere og styrke musklene som trekker skulderbladene sammen og øke mobiliteten i skulderregionen. Gjør disse gjerne hver dag. Husk også at generell aktivitet i hverdagen er alfaomega for å holde deg frisk og skadefri 🙂

Øvelser (ikke fortvil – har lagt med en film så det er lettere å forstå hvordan de skal gjøres ;))

Wall Slide

Stå med ryggen, baksiden av håndflatene, albuene og skulderbladene godt inntil en vegg. Før armene opp over hodet ditt og ned igjen uten å miste kontakten med veggen. Pass på at skulderbladene er trekt bak og ned.

Tilbaketrekning av skulderblad

Stå rett opp og ned med armene strakt ut foran deg. Trekk så skulderbladene så langt bakover og nedover som du klarer. Bevegelsen skjer kun mellom skulderbladene. Press brystet opp og frem og pass på at du ikke hever skuldrene.

Facepull

Denne går ut på det samme som øvelsen over, men med belastning for å styrke musklene som drar skulderbladene dine sammen. Hold strikken i begge hender, dra den bakover mot ansiktet ditt mens du trekker skulderbladene hardt sammen. Bruk en strikk eller kabelmaskinen på treningssenteret ditt.

Stretch av bryst

Still deg inn mot et hjørne eller i en døråpning med armene inntil veggen ut fra kroppen din. Len deg fremover i noen sekunder og kjenn at det strekker i brystet.

90/90 stretch

Ligg på gulvet på siden av kroppen med bena bøyd. Før den øverste armen opp over hodet og over på andre siden ved kun å rotere øverste del av kroppen. Hold armen så nærme gulvet du klarer.

Under kan dere se en enkel (klein 😉 ) video hvor jeg demonstrerer de forskjellige øvelsene:

Håper dette kan hjelpe noen av dere som sliter med nakke og hodesmerter, og gjøre at færre opplever problemer med dårlig holdning! 🙂

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre enn vår nyhetsbrevoperatør.


Mai Linn Michalsen

Mai Linn Michalsen har en bachelorgrad i Sport & Exercise Science fra Middlesex University i London og er sertifisert personlig trener gjennom Akademiet for Personlig Trening (AFPT). Hun har vært aktiv som danser fra barneårene, men hovedinteressen ligger nå på styrketrening.

Skadeforebygging