EN ENKEL MÅTE Å STYRE TRENINGSINTENSITET FOR MAKS RESULTATER

unnamed

Hvordan skal du egentlig sikre deg at du trener med tunge nok vekter til at resultatene blir gode, men ikke så tunge vekter at du ikke kommer noen vei? Gjennomfører du makstester hver måned og setter opp nøyaktige treningsvekter basert på disse? Da kan det hende det kommer en dag der du føler deg litt sliten og ikke klarer å treffe progresjonen du har satt opp. Trener du istedet slik at du skal være totalt utmattet etter X-antall repetisjoner på hver treningsøkt? Da kan det hende du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved at restitusjonen blir dårligere over tid.

Et godt tips er å basere treningsintensiteten på repetisjoner fra utmattelse, eller RFU. Dermed spiller det ikke noen rolle om du har en god eller dårlig dag, siden den relative treningsintensiteten blir den samme. Måten du gjør dette på er at du bestemmer deg for at et gitt sett skal ligge X-antall repetisjoner fra utmattelse. Skalaen ser slik ut:

0 RFU = Utmattelse. Du klarer ikke én eneste repetisjon til med god teknikk.
1 RFU = Du ligger 1 repetisjon fra utmattelse
2 RFU = Du ligger 2 repetisjoner fra utmattelse
3 RFU = Du ligger 3 repetisjoner fra utmattelse

Alt fra 4 RFU og nedover regnes oftest kun som oppvarming. Neste gang du setter opp programmet ditt kan du eksperimentere med RFU-skalaen og se hvor godt den fungerer for deg. Et eksempel kan være at du skal gjennomføre 3×8 i knebøy med en intensitet på 2-3 RFU. Da skal du ligge to – tre repetisjoner fra utmattelse på det første settet ditt, og deretter gjennomføre de to andre med samme vekt.

På denne måten styres intensiteten i programmet ut fra dagsformen din, istedenfor at programmet ditt skal kontrollere hvilke vekter du løfter på en dårlig dag. Husk at en treningsøkt der du må droppe vekta litt for å komme sterkere tilbake er mye bedre enn en treningsøkt der du går over streken og blir syk, overtrent eller skadet!

GOD TRENING!

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


X-life Team

X-life Team

Teamet kommer her på bloggen med produktomtaler, anbefalinger og informasjon for å gjøre det lettere for deg som kunde!

Trening