Få fart på fettforbrenningen

Som de fleste nå er klar over er intervalltrening en supereffektivt måte å forbrenne fett og bedre kondisen på. Denne type trening er spesielt hendig med tanke på fettforbrenning da øktene er såpass intense at kroppen øker forbrenningen din i lang tid etter at du har trent.

Pictures183

Intervalltrening utføres ved at man veksler mellom høy og lav treningsintensitet over en kortere tidsperiode. Dette kan du gjøre på utallige måter. Du kan bruke sykkel, tredemølle, romaskin, ellipsemaskin eller du kan løpe ute, bruke hoppetau, svømme, hoppe eller gjøre styrkeøvelser med eller uten vekter. Hovedpoenget er uansett at du kjører på med høy intensitet en kort periode før du tar en kort pause og gjentar flere ganger.

Det er flust av måter du kan legge opp intervalltreningen din, her er noen forslag:

  • Tabataintervaller – sprint 20sekunder, pause 10sekunder – gjenta 8 ganger.
  • 20 utfall (10 på hvert ben) + 20 sek sprint, pause 1min gjenta 5 ganger.
  • 15 burpees, 1min pause gjenta 3-5 ganger.
  • 20 hoppende utfall, 20 sek pause, 10 spensthopp, 20 sek pause, gjenta 5 ganger.
  • Bakkeløp – spurt opp, gå rolig ned. Gjenta 10 ganger.

Husk at du må starte rolig, spesielt om du har hatt et lengre treningsopphold eller om du ikke har drevet med intervalltrening tidligere. Ha lange pauser for at kroppen skal ha mulighet til å hente seg inn. Er du helt nye kan du legge inn opp til 90 sek pause i eksemplene over. La det gå 2,3 uker til å bli vant med denne type trening før du øker vanskelighetsgraden. Etterhvert som du blir mer erfaren kan du korte ned på pausene. Husk at for at du skal bli bedre må du gi kroppen nye utfordringer.

5

For kontinuerlig progresjon må du øke vanskelighetsgraden på intervalltreningen ved å forandre en av tingene under:

  •  Tid – enten ved å korte ned på pausene eller øke tiden på dragene.
  • Distanse – Du kan sprint litt lenger for hver gang.
  • Vekt – øke vektene om du bruker styrkeøvelser med vekt.

Pictures184

 Tightsen kan kjøpes her!

Lykke til! 😀

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


Mai Linn Michalsen

Mai Linn Michalsen har en bachelorgrad i Sport & Exercise Science fra Middlesex University i London og er sertifisert personlig trener gjennom Akademiet for Personlig Trening (AFPT). Hun har vært aktiv som danser fra barneårene, men hovedinteressen ligger nå på styrketrening.

Fettforbrenning