Få fart på forbrenningen med naturlig «detox»

Juli måned er godt i gang og for mange venter badestranden om få strakser. Ferie betyr gjerne late dager og litt friere tøyler på kostholdsfronten. Hva er vel da bedre enn å starte det hele med en skikkelig «detox»?

DSC_3122

«Detox», eller avgiftning, er et begrep som brukes når diettens formål er å rense kroppen for akkumulerte giftstoffer. Men visste du at kroppen klarer dette helt av seg selv, og at de såkalte detox-kurene dermed er bortkastet? Kroppen har nemlig et utmerket system for rensing gjennom huden, nyrene, tarmen og leveren, som alle er organer som sørger for en effektiv avgiftning og fjerning av avfallsstoffer. 

Du kan likevel hjelpe kroppen med å få fart på forbrenningen, og det gjennom å spise naturlig mat. Ingen kur eller diett. Ønsker du å sette fart på saker og ting vil jeg absolutt anbefale å prøve ut oppskriften på knekkebrød med ekstra proteiner under.

OPPSKRIFT
2 dl linfrø
2 dl sesamfrø
♥ 2 dl solsikkefrø
♥ 2 dl Easy bake
♥ 2 dl havremel
♥ 2 dl rugmel
♥ 1 ss sukrin gold
♥ 1 stor ts salt
♥ 5 dl vann
Om du vil ha ekstra smak kan du toppe med valgfritt krydder. Jeg har brukt næringsgjær (derav den gule fargen). Dette gir en osteaktig smak. Havsalt, oregano eller rosmarin smaker også veldig godt. Vil du ha en søt variant vil jeg anbefale kanel og sukrin gold. De blir faktisk så gode at man mauler opp alt!

DSC_3115

SLIK GJØR DU
♥ Bland alt det tørre sammen og tilsett salt, sukrin og vann. La røren stå i vann i rundt 30 minutter, dette for at opptaket av vitaminer og mineraler fra frøene skal gå enklere i tarmene.
♥ Dekk to stekebrett med bakepapir og fordel deigen utover med en slikkepott. Prøv å få en jevn tykkelse over hele brettet, slik at ikke en del blir brent mens en annen ikke er gjennomstekt.
♥ Sett ett brett øverst i ovnen og et nederst og stek i 160 grader på 70-80 minutter.
Halvveis i steketiden tar du ut brettene og skjærer opp deigen i ruter med en pizzaskjærer. Når du setter inn igjen brettene bytter du plass på dem.
Avkjøl knekkebrødene på rist.

DSC_3109

Grunnen til at disse knekkebrødene vil sette fart på forbrenningen din er at de inneholder mye fiber. I tillegg inneholder frø mye fytinsyre som kroppen vår kan ha vanskeligheter med  å fordøye i store mengder. Det betyr i praksis at en del vil gå rett gjennom, og dermed vil saker og ting i fordøyelsen gå fortere. Prøv selv så skjønner du hva jeg mener 😉
PS! Det er viktig å huske på at når noe går rett gjennom fordøyelsen så får kroppen heller ikke nyttiggjort seg av viktige mineraler og vitaminer. Fytinsyre i store mengder hindrer opptak av mineraler gjennom å virke hemmende på enzymer og gjennom å binde seg til ulike mineraler. Så ikke spis disse knekkbrødene utelukkende i en måned, men spis de for eksempel til to av dagens måltider over et par dager, så vil du merke forskjell!

DSC_3127

Bare for å ha det sagt så er dette knekkebrød du fint kan spise uten at du er på noen diett eller vil ha et forbrenningsboost.
Jeg toppet med jordbær og banan i håp om å få skikkelig sommerfølelse. Godt smakte det i alle fall.

DSC_3118

 

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


Veronica Hjelseth

Veronica Hjelseth

Veronica Hjelseth er sertifisert personlig trener gjennom Høgskolen i Nesna, og kostholdsveileder gjennom Akademiet for Personlig Trening. Til høsten starter hun å studere fysioterapi. Veronica har tidligere drevet med konkurranseløping, og har de siste årene trent mye styrketrening med fokus på både hypertrofi, styrke og kroppsvektsøvelser. Veronica jobber som personlig trener gjennom aktiv trening og tilbyr også personlig trening og kostholdsveiledning via www.veronicahjelseth.no Instagram: veronicahjelseth

Fettforbrenning, Kosthold, Oppskrifter