Hvor lang hvile skal du ha mellom settene dine?

IMG_9845

@frantzenkraft

Er du en av de som stresser gjennom styrketreningen din? Det er jo deilig å få opp pulsen ekstra, svette litt mer og kjenne at man virkelig jobber! Det viser seg dog at det kan være lurt å chille litt mer enn du tror…

  • En studie sammenliknet hvordan styrketrening med 1 eller 3 minutter hvile mellom settene påvirker styrke og muskelvekst
  • 3 minutter hvile mellom settene viser seg å gi signifikant bedre resultater enn 1 minutt
  • Studien er utført over 8 uker på 21 trente unge menn

Studien forteller oss at 1 minutt hvile antakeligvis ikke er nok, ihvertfall ikke på tyngre løft. Vi vet dog ikke om 3 minutter er lenge nok, eller kanskje for lenge – til det trenger vi flere studier. Å hvile for lite gjør at du ikke kan løfte like mye vekt gjennom hele treningsøkten din, siden muskulaturen din slites ut og fylles med melkesyre og andre «metabolitter» som gjør deg midlertidig svakere. På den andre siden kan det å hvile alt for lenge gjøre at du får for lite «metabolsk stress» i muskulaturen som fører til at kroppen ikke får et sterkt nok signal om at musklene må vokse.

Dersom maks styrke og muskelvekst er målet med treningen er vår anbefaling at du hviler lenge nok til at du føler deg klar til å utføre et godt arbeidssett igjen. Ikke sitt og snakk med treningspartneren i 8 minutter mellom hvert sett, men ikke kjør på før du føler deg helt klar heller. En mellomting er ofte det beste!

GOD TRENING!

Referanse: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26605807

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


X-life Team

X-life Team

Teamet kommer her på bloggen med produktomtaler, anbefalinger og informasjon for å gjøre det lettere for deg som kunde!

Trening