Hvilken treningssko skal du velge?

Det er lett å gå seg vill i skoverden. Hvilken sko skal du bruke til styrketrening? Hvilken sko skal du bruke til løping? Ta en titt på denne guiden neste gang du trenger nye treningssko!

Se hele vårt utvalg av sko her!

Her hos X-life er vi store tilhengere av minimalistiske sko. Når vi sier minimalistiske sko mener vi lette sko med lite såle. Altså sko som tilfører foten din så lite som mulig, men samtidig gir deg beskyttelse og komfort. Skoen skal følge foten, ikke omvendt. I dette innlegget tar vi en titt på forskjellige typer sko og deres bruksområder. Først en liten forklaring på hvorfor minimalistiske sko egner seg så godt til styrketrening, samt hva du må huske på om du ønsker å løpe med minimalistiske sko.

Minimalistiske sko ved styrketrening
Når du trener styrketrening er det utrolig viktig å ha god bakkekontakt og et stabilt underlag. Dette får du IKKE med tradisjonelle løpesko! Vi kan sammenligne tradisjonelle løpesko med to bittesmå flytebrygger i vannet. Se så for deg at du setter en fot på hver flytebrygge. Utsabilt? Nå kan du begynne å utføre knebøy på disse to flytebryggene. Jeg er ganske sikker på at du hadde havnet i vannet. Ja, dette var overdrevet, men prinsippet blir det samme når du utfører knebøy med løpesko. Skoene er vinglete, ustabile og utrygge. Men du faller ikke i vannet når du faller, du faller rett i gulvet. Ved tunge løft er det kun et tidsspørsmål før du vrikker en fot og faller i bakken, med vektstangen du hadde på ryggen følgende etter.

Dette er grunnen til at flate sko med god bakkekontakt er så viktig! Skoene skal ha minimalt med såle. Dette gjør at du kan fokusere på trening, og ikke det å holde balansen under øvelsen. Du vil føle deg sikrere, sterkere, og mer eksplosiv! I tillegg fjerner du en stor risikofaktor fra treningen din.

Minimalistiske sko ved løping
Du vil antakelig bli nødt til å legge om løpestilen din om du ønsker å løpe med minimalistiske sko. Siden skoene ikke har den dempingen tradisjonelle løpesko har, må du i større grad bruke kroppens eget dempemateriale. Det gjør du ved å gå over til forfotløping. Forfotløping innebærer at du lander på fremre del av foten når du løper. Akillesen og fotbuen vil måtte jobbe aktivt med å dempe hvert steg. Med denne teknikken slipper du de harde støtene som forplanter seg gjennom kroppen når du lander på helen, noe du ofte gjør når du bruker tradisjonelle dempede løpesko. Forfotløping er for mange en mye mer naturlig måte å løpe på, men du må starte forsiktig. Begynn med ett minutt forfotløping et par ganger i løpet av løpeturene dine, og øk gradvis hver økt til du klarer å løpe fem til ti minutter på forfot uten problemer. Du kan da legge om helt.

Ulempene ved dempede sko og styrketrening
Det er flere grunner til at vi ønsker å velge bort sko med mye demping, til fordel for minimalistiske sko med lite såle – spesielt når det kommer til styrketrening. En av grunnene er at en dempet, vinglete sko vil være veldig ustabil. Dette kan føre til stor ustabilitet som forplanter seg oppover i leddene, og kan over tid føre til skader i både knær, ankler og rygg. Du klarer rett og slett ikke å stå støtt når du kombinerer dempede sko og tunge vekter, og det går utover kroppen din!

En annen viktig grunn til at vi ikke ønsker dempede sko ved styrketrening, er at den myke sålen absorberer mye energi. For eksempel når du presser fra mot underlaget i knebøy vil en dempet sko sluke mye av energien du bruker til å presse med. Dermed får du ikke utnyttet ditt fulle potensiale i øvelsen!

Crossfit-sko – det beste fra to verdener

Crossfit-sko kan brukes til det meste!

Crossfit-sko har myk såle foran, og hard såle bak. Skoene gir ekstremt god kontakt med underlaget, og gjør deg veldig stabil når du trener. Aldri mer trenger du å være vinglete i bena når du trener knebøy, markløft eller andre krevende baseøvelser. I tillegg kan du enkelt trene spenst, sprint og annen variert trening i samme type sko som du bruker til styrketreningen. Hvis variert trening er noe du gjør ofte, så kan denne type sko virkelig være noe å ha i arsenalet.

Du velger Crossfit-sko om du

  • Driver med Crossfit

  • Trenger en solid sko til styrketrening og spesielt baseøvelser

  • Ønsker en sko det også går an å gjøre andre ting i, som løping og hopping

Reebok fører flere forskjellige crossfit-modeller. Klikk her for å komme til oversikten i vår nettbutikk!

Løpesko – for den seriøse

 Hybrid Runnder – Black/Gray – klikk her! 

Speed Fusefit – klikk her! 

 Klikk her for å se alle løpesko!

Hvis du er en meget seriøs løper, kan vi trygt anbefale deg løpesko fra PUMA. PUMA kommer med de to modellene Hybrid Runner og Speed Fusefit som er to av våre favoritter. Hybrid Runner – Black kommer med en innovativ mellomsåle som gir deg følelsen av å være lett på tå og gir optimal komfort. Nrgy-perlene gir føttene putefølelsen, mens Ignite-skummet gir deg fantastisk energi og gjør deg raskere. PUMA Speed Fusefit i hvit er for deg som vil løpe enda raskere. Kommer med optimal komfort og sitter godt på foten. Dette fører til sko som lar deg lande på midtfot eller forfot, som hjelper deg til å føre energien fremover. PUMA har lykkes med å skape kvalitet, komfort og stil med sine sko. For det er jo viktig å se trendy og fin ut også når du er ute å trener? Med disse skoene kan du løpe effektivt og samtidig se smashing ut når du løper. Det digger vi! 😀

Du velger PUMA løpesko om du

  • Ønsker sko som er lette på foten og fremmer god teknikk
  • Ønsker å se like bra ut som du føler deg når du løper
  • Vil ha sko som er designet av erfarne løpere og fysioterapeuter
  • Sliter med skader og vil prøve nytt utstyr som kan hjelpe

Klikk her for å komme til oversikten over sko fra PUMA!

Adidas Supernova W – Noble Indigo 

Du finner adidas Supernova ved å klikke her!

For den seriøse løper kommer vi heller ikke unna adidas Supernova. Dette er skoen med fulldempet boost såle som sørger for å gi deg ekstra respons i frasparket, noe som gjør den lett og morsom å løpe med. Skoen fungerer godt for personer som trenger en litt mer dempet sko. Her får du løpesko som fremmer fart og løpeglede, en sunn livsstil og en skadefri treningshverdag. Hældroppet på 10 millimeter gjør også skoen egnet for gåturer, samt for de som ønsker en god fritidssko.

Du velger adidas Supernova om du

  • Trenger en solid løpesko til asfalt, grus og mølle
  • Trenger en fulldempet sko som kan brukes til løping og gåturer
  • Ønsker en sko som sitter som støpt på foten
  • Setter pris på sko i god kvalitet fra en kjent aktør

Adidas Adizero Boston – Black/White

Adizero Boston løpesko finner du – her! 

Adidas Adizero Boston kjennetegnes av fjærlette sko med tynn såle, og en utrolig luftig overdel som sørger for at føttene dine holder seg svale og tørre under tunge treningsøkter. De er nesten så lette at man ikke merker at man har de på. Adizero Boston egner seg til løping med høy fart på jevnt underlag. Skoen har en Boost-mellomsåle som absorberer energi fra nedslaget ditt, og slipper den løs for å sende deg fremover i frasparket. Skoen har en lett overdel i mesh detaljer og et klassisk design. Fargen svart lar seg lett kombinere med alt slags treningstøy.

Du velger Adizero Boston om du

  • Ønsker en lettvekt sko til hurtige intervalløkter

  • Løper på hardt underlag som asfalt, grus og mølle

  • Løper mye utendørs, og vil ha godt feste på glatt underlag. Sålen har en gripssikker yttersåle som gir godt feste.

Løftesko – stø som et fjell


Løftesko er perfekt om du kun skal drive med styrketrening! 

Hvis målet ditt er å bli bli knallsterk i baseløftene, kan et par løftesko gjøre veien mot målet enklere. Skoene er helt flate i yttersålen og meget stive. Dette gjør at du står meget støtt og stabilt når du løfter. For å gi et bilde på stabiliteten, kan løftesko til en viss grad sammenliknes med å ha på slalomstøvler. Forskjellen er at de er lettere og mye mer behagelige på foten. Skoene er ikke noe å løpe i, men når det kommer til stabilitet er de uslåelige. I tillegg er helen på skoene en del høyere enn tærne. Dette kalles dropp og gjør at mange vil komme lenger ned i knebøy før ankelmobiliteten sier stopp. På denne måten vil løftesko også hjelpe deg med teknikken. Et godt tips er å ta markløft barbeint eller i sokkene, og ta på løfteskoene for de øvrige baseløftene dine.

Du velger løftesko om du

  • Driver med tung styrketrening og baseløft
  • Vil ha stabile sko som hjelper deg med styrke og teknikk
  • Ikke har tenkt å løpe i skoene

Klikk her for å se alle våre løftesko!

Det var en gjennomgang av våre mest populære sko! Her finnes noe for enhver smak, og enhver fot. Om du har flere spørsmål angående valg av riktig sko, kan du sende en mail til salg@x-life.no eller legge igjen en kommentar i kommentarfeltet nedenfor! Vi svarer med glede 😀

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre enn vår nyhetsbrevoperatør.


X-life Team

X-life Team

Teamet kommer her på bloggen med produktomtaler, anbefalinger og informasjon for å gjøre det lettere for deg som kunde!

Kjøpsguide, Trening