Idas vei til en sunn og slank kropp

Jeg har alltid hatt litt ekstra på kroppen og aldri vært glad i å trene.  Men i Januar 2013 forandret ting seg. Jeg hadde en mislykket operasjon i halsen, noe som gjorde at jeg ikke kunne snakke på 1 mnd. Jeg ble nedstemt, på randen til å bli deprimert. Jeg visste ikke om jeg fikk stemmen tilbake noen gang.

Dette gjorde at jeg spiste mer, og ble større enn noen gang før. Etter operasjonen har jeg nå kronisk nedsatt oksygenopptak med ca. 15 %, noe som gjør at selv enkle gjøremål kan føles tunge og vanskelig.

1580004_10151827378306886_591152808_n

Jeg har alltid hatt dårlig selvtillit, så det at jeg ble større, hjalp lite. Problemet mitt var at jeg la på meg mer og mer, men ignorerte det når folk kommenterte at jeg måtte gjøre noe med det. Når man blir så stor, vil man ikke innse det, man gidder ikke gjøre noe med det, det var lettere å fortsette slik jeg gjorde. Det var iallfall slik det var for meg på det tidspunktet og jeg fant stor trøst i mat.

I april 2013 kom vendepunktet og jeg meldte meg inn på treningssenter. Jeg var på det tidspunktet ca. 110 kg. Jeg fikk god hjelp av min søster til å starte forandringen av livsstilen min. Hun lærte meg ulike øvelser og teknikker på trening, lærte meg mye om mat, og har vært en god støtte gjennom hele prosessen.  Ting var vanskelig i begynnelsen, men ble lettere etter hvert.

På 3 måneder hadde jeg gått ned 11 kg. Jeg hadde aldri vært så stolt av meg selv før. Motivasjonen var på topp og jeg fortsatte jobben videre, trening ca. 5 ganger i uken og spiste sunt og regelmessig. Jeg fortsatte å gå ned mye i vekt. Innen september 2013 hadde jeg gått ned 20 kg.

I Februar 2014 fikk jeg diagnosen Morbus Crohn, som er en kronisk tarmsykdom. Jeg har aldri vært særlig plaget av denne sykdommen, men da fikk jeg virkelig kjenne på kroppen hvor viktig denne livsstilsendringen har vært og hvor viktig det var å holde det vedlike.

Det siste året har jeg ikke gått ned i vekt, men jeg har forbedret kroppssammensetningen min. Jeg har gått ned flere cm rundt både mage og lår, og økt i muskelmasse. Jeg har for det meste trent styrke, men har prøvd å trene kondisjon 1-2 ganger i uken. Ellers har jeg fokus på å være aktiv i hverdagen og ikke bare på trening.

«…Det har vært en tung prosess, men jeg kommer alltid til å være glad for at jeg har gjort de endringene jeg har…»

Det har vært en lang og slitsom prosess, som jeg er veldig glad for at jeg har hatt. Jeg har nå funnet en fin balanse mellom trening og kost, som jeg fint kan leve med i forhold til Morbus Crohn. Jeg vil aldri tilbake til sånn som jeg var før, men fortsette slik jeg holder på nå. Alt jeg har gått ned har jeg gjort selv, med balansert kosthold og trening. Jeg har hatt god støtte og fått gode tilbakemeldinger gjennom hele prosessen, noe som også har påvirket motivasjonen min på en veldig positiv måte. Det har vært en tung prosess, men jeg kommer alltid til å være glad for at jeg har gjort de endringene jeg har!

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


Mai Linn Michalsen

Mai Linn Michalsen har en bachelorgrad i Sport & Exercise Science fra Middlesex University i London og er sertifisert personlig trener gjennom Akademiet for Personlig Trening (AFPT). Hun har vært aktiv som danser fra barneårene, men hovedinteressen ligger nå på styrketrening.

Intervjuer