Kan sjokolade bygge muskler?

Stadig forskes det frem grunner for å kunne nyte deilig sjokolade med god samvittighet. Sjokolade er blant verdens mest populære godterier, og nytes i ulike former. Sjokolade fremstilles av kakao, som i mellom-Amerika er kjent som «Gudenes føde». Det er ikke så rart, når kakao antagelig har så mange helsebringende effekter. Kanskje sjokolade nå også vil utkonkurrere den populære proteinbaren?

IMG_5207

Svært næringsrik
Kakaobønnen inneholder flere hundre næringsstoffer som er bra for oss: Vitaminer, mineraler, sporstoffer, aminosyrer, enzymer, sentralstimulerende plantenæringsstoffer, plantefettstoffer og dessuten et særdeles høyt innhold av antioksidanter. Faktisk er kakao en av de matvarene i verden med høyest antioksidantinnhold; flere hundre ganger høyere enn for eksempel grønn te!

Fordi kakao har et så høyt innhold av næringsstoffer, vil det potensielt kunne bringe med seg en rekke gode helseeffekter. For eksempel vet vi at mange av disse komponentene som finnes i kakao spiller en viktig rolle for blant annet hjertet, blodet, immunsystemet, leveren, huden, sansene og til og med humøret.

Et av stoffene i kakaobønnen har fått særlig oppmerksomhet. Det er flavonoidet epikatekin, som har vist seg å kunne ha innvirkning på slag, hjerte- og karsykdommer, kreft og diabetes. Det er dette stoffet som nå har blitt satt i sammenheng med muskelvekst.

kakao

Kan virkelig sjokolade være med bygge muskler?
Det er hevdet at epikatekin – som finnes i blant annet i kakao- vil virke hemmende på myostatin. Myostatin er et molekyl som produseres av muskelcellene og regulerer muskelvekst ved å hemme eller begrense vekst. Et stoff som har motsatt virkning, er follistatin. Dette hindrer signaliseringen av myostatin, og vil på den måten gi bedre forutsetning for muskelvekst. Aldringsprosessen har en tendens til å øke nivåene av myostatin og senke nivåene av follistatin. Dette fører til undertrykt muskelvekst. Hvis epikatekin fra kakao kan gi mindre myostatin og mer follistatin, vil dette potensielt gi mer muskelmasse.

Har dette vist seg å stemme i praksis? En studie har klart å påvise denne effekten av epikatekin hos mennesker. Studien viste at epikatekin ga nettopp en reduksjon av myostatinnivået, samt en økning av follistatin i eldre muskelfibre. Det var for kort varighet på studien for å kunne måle en eventuell økning i muskelmasse, men det ble observert en liten økning i håndgrepsstyrke.

Dosen som var gitt var totalt 150 mg fordelt på to doser på 75 mg epikatekin. 75 mg kan du trolig få i deg via ca 50 gram sjokolade med minimum 50 % kakaoinnhold. Jo hørere bestanddel av kakao det er i sjokoladen, jo mindre trenger du å spise for å få tilsvarende dose. For eksempel er det nok med 30 gram sjokolade hvis det inneholder 80 % kakao.

Kan vi stole på disse resultatene? Det er viktig å huske at denne studien har noen svakheter med seg, og at det med grunnlag av dette er for tidlig å konkludere at sjokolade bygger muskler. Imidlertid er sjokolade trygt i tillegg til å ha andre helsemessige fordeler. Det betyr at det ikke er en dårlig idé å spise sjokolade regelmessig.

Før du hiver deg over melkesjokoladen
Det er viktig å understreke at det er kakaobønnen som inneholder alle de gode stoffene. Det vil si at det er sjokolade med høyest innhold av kakao har disse fordelene, og ikke de lyseste. Det er også interessant å merke seg at epikatekin har en tendens til å gi en bitter smak. Derfor er det vanlig å fjerne det fra vanlig kakao. Hvis du vil være sikker på at du får i deg epikatekin fra sjokolade, bør du muligens velge uavbitret kakao eller rå sjokolade (ikke varmebehandlet over 42 grader).

Husk også at sjokolade – mørk som lys – fremdeles har et høyt innhold av kalorier. Selv om det aldri har så mange fordeler, kan det være lurt å begrense seg – om du ikke ønsker å måtte fornye garderoben da. Et par ruter om dagen er sannsynligvis det beste. Det kan nytes med god samvittighet!

 

Referanser

Examine.com. (2014). Does dark chocolate’s epicatechin content promote muscle growth? Hentet 14. Oktober fra 2014 http://examine.com/blog/does-dark-chocolates-epicatechin-content-promote-muscle-growth/

Gutierrez-Salmean, G., et.al. (2014). Effects of (-)-epicatechin on molecular modulators of skeletal muscle growth and differentiation. J Nutr Biochem, 25 (1), 91-4.

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


Amanda Iselin Olesen Andersen

Amanda Iselin Olesen Andersen

Amanda Andersen (23) er sertifisert personlig trener gjennom Akademiet for personlig trening og studerer ernæringsfysiologi ved Bjørknes høyskole. I tillegg jobber hun i helsekostbutikk. Amanda er svært interessert i helse - både trening, kosthold og psykisk helse. “For meg er læreprosessen så vidt begynt!”

Kosthold, Trening