Dette endret både kroppen og sinnet til Katarina

Hvordan min hverdag med trening og et sunt kosthold startet, er for meg veldig tåkete. Overgangen gikk så brått fra å være, og alltid ha vært, den tjukke blandt vennene mine, til å bli glad i både trening og meg selv. Først da jeg begynte å få oppmerksomhet for treningen og framgangen min, la jeg ordentlig merke til min reise og min forvandling.

Pictures223

Katarina – fra 2011-2014

Jeg har gjennom hele barndommen og ungdomstiden vært større enn vennene mine, og kan aldri huske å ha vært komfortabel i min egen kropp. Hele denne perioden har jeg vært aktiv med både fotball, håndball og dans, men det hjalp ikke mye ettersom kostholdet bestod av umenneskelige store mengder usunn mat, kjeks og godterier for ei på 1.60m .

På videregående var jeg støttemedlem på treningssenteret, og var ei av de som lå i tøyeområdet og snakket med venninner fordi alt annet skremte meg. Rundt denne tiden vokste jeg 10cm, endret kostholdet gradvis uten å egentlig være bevisst på det, og til slutt byttet jeg også treningssenter. Her følte jeg meg mer komfortabel, da majoriteten av mine jevnaldrende trente på det andre treningssenteret. Jeg begynte å dra på spinning og andre gruppetimer med ei venninne, og lurte meg etterhvert til styrkerommet der min verden endret seg.

 

Pictures223

Det viktigste og mest avgjørende jeg gjorde var å skaffe meg kunnskap. Jeg startet å følge tonnevis av fitnessrelaterte instagramprofiler, fitness-blogger og leste side opp og side ned av utallige treningsrelaterte nettsider. Jeg har lært at det som fungerer for en, nødvendigvis fungerer like bra for andre, og at man bør finne hva som passer best for en selv. For meg var det nødvendig å ha en støttespiller og treningspartner i starten, men etterhvert gikk det bra å dra på trening alene, da fikk jeg den flytfølelsen der du glemmer tid og sted og bare koser deg.

Kostholdet endret seg gradvis ettersom jeg så endringer i kroppen. Jeg kvittet meg med dårlige matvaner etterhvert som jeg fikk mer kunnskap. Når man er så fornøyd med jobben man har gjort på trening, vil man ikke spise noe ødeleggende etterpå. Det er viktig å finne en balanse i kosten, og spesielt det å spise nok, god og sunn mat. Jeg spiste eksempelvis 400g krydret kjøttdeig og 1/2 pakke boil-in-bag ris flere ganger om dagen, som vil si MYE mat for meg, men det var også i denne perioden kroppen var i størst endring den rette veien. Aldri har jeg gått på noen diett, men tatt ting dag for dag, og prøvd å velge smarte løsninger.

Jeg har aldri, les aldri, vært fan av cardio, og har løpt i minimale mengder de siste årene. Det er altså mulig med vektnedgang uten kondisjonstrening! Styrketrening og baseøvelser har vært i fokus fra dag 1 da jeg startet på egen hånd, og lidenskapen for det viste seg å gjøre drastiske endringer.

 

Pictures224

Jeg setter meg alltid konkrete mål, som ikke å si «jeg skal bli bedre i knebøy», men «innen sommeren skal jeg klare 115kg maks i knebøy». Selv om målet hele veien har vært å se bedre ut, slik som alle vil, har det gått over til å ville bli bedre, sterkere og fokusere på prestasjon over utseende. Når man finner det engasjementet, pågangsmotet og viljestyrken i seg selv man ikke visste fantes, er det ingen vei tilbake. Styrken min har økt mye, og kroppen deretter. Det ble mitt fristed, og jeg fikk endelig en mestringsfølelse som bare jeg var årsaken til. Jeg utviklet flere gode vennskap og kom i et godt miljø på treningssenteret, og hadde aldri vært lykkeligere enn da folk rundt meg ble oppmerksom på jobben jeg hadde lagt ned på trening og meg selv.

Det aller viktigste jeg har lært av min forandring er at så lenge man bare kommer i gang og finner den treningsformen man liker og fokusere på seg selv fremfor å sammenligne seg med andre, vil resultatene bli gode. Ikke bare blir kroppen totalforandret, men så klisje som det er, så har jeg blitt et mye lykkeligere og bedre menneske enn det jeg var. Jeg er sterkere mentalt og har lært så utrolig mye om meg selv på disse årene. Møter man veggen, er det kun man selv som kan gjøre endringer og ta kontroll. Når man klarer å årsaksforklare nederlag til seg selv, kan man mye enklere ta kontroll og overkomme det.

 

Pictures225

Nå har jeg mer kunnskap og forståelse både for meg selv, hva som fungerer og hva som må til for å nå mine mål. Før hadde jeg ingen selvinnsikt på noen plan, og denne utviklingen av meg selv har vært det beste med hele reisen!

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


Mai Linn Michalsen

Mai Linn Michalsen har en bachelorgrad i Sport & Exercise Science fra Middlesex University i London og er sertifisert personlig trener gjennom Akademiet for Personlig Trening (AFPT). Hun har vært aktiv som danser fra barneårene, men hovedinteressen ligger nå på styrketrening.

Intervjuer