Kosthold for en slank kropp

Vi ønsker å spise sunt, få mer energi og bli slankere, men hvordan spiser man egentlig sunt? Det er ikke rart man blir forvirret med så mange forskjellige metoder og dietter der ute. For dere som ikke ønsker å telle kalorier med det første – her kommer noen enkle kostholdsråd som kan gi deg drømmekroppen!

Lonemageny

Proteiner: Spis en porsjon protein til hvert måltid, ca på størrelse med din knyttneve. Det kan for eksempel være kylling, kjøtt, fisk eller skalldyr. Meieriprodukter som cottage cheese, kesam og skyr er også supre proteinkilder. Proteiner metter lenge, er med på å bevare muskelmassen din og bidrar til en god forbrenning.

Karbohydrater: Spis gode karbohydrater som frukt, bær, grønnsaker, poteter, ris og grove kornprodukter istedenfor fine hveteprodukter og sukkerbomber som mange typer brød og frokostblandinger (les på pakka!!), boller, kaker, lefser osv. Spis litt karbohydrater til hvert måltid, men størst mengde før og etter trening for å bruke karbohydratene mest mulig effektivt. Om du ikke trener veldig mye og vil gå raskere ned i vekt trenger du absolutt ikke spise karbohydrater til hvert måltid.

Fett: Få i deg sunt fett fra gode kilder som olivenolje, kokosolje, avokado eller nøtter til de fleste måltidene hver dag, men kun ca 1ss olje, ½ avokado eller 1 liten neve nøtter av gangen da det inneholder mye kalorier. Fet fisk som laks og ørret er også gode kilder til både sunt fett og proteiner!

Grønnsaker: Spis grønnsaker til minst to måltider hver dag – Det metter og du kan spise så mye du vil av det uten at det gjør stort utslag på kaloriinntaket. Også er det jo proppfult av fiber og vitaminer!

Vann: Vann er den beste tørstedrikken, få i deg nok vann og unngå drikke som inneholder mye kalorier som juice, brus og energidrikker (som man egentlig ikke tenker at gjør noe skade, men det gjør det!).

Dessert: Gjør et bevisst valg om at du har lov til å kose deg med gode desserter, godteri eller sjokolade nå og da. Ikke overdriv, men bestem deg for eksempel for en dag i uka hvor du spiser akkurat det du vil, eller kompenser ved å spise litt mindre tidligere på dagen når du vet at du skal ut å spise dessert senere på dagen.

Spis: Og det handler ikke bare om å ikke spise for mye, også om å ikke spise for lite(!). Det eneste du oppnår ved å sulte deg er å føle deg sliten, dårlig og miste alt du har av muskler, så ikke vær redd for å spise! Få også i deg tilstrekkelig med Omega-3 og vitamin D.

Ta gode valg i hverdagen – det er valgene du tar nå som utgjør forskjellen senere. Velg å bruk sunne alternativer til sukker, velg å bruk kesam istedenfor rømme, velg å gå i trappa istedenfor heisen, velg å gå på trening istedenfor å ligge en time ekstra på sofaen. Det er ditt valg!

13

So, there you go – følg disse rådene over tid og du vil se resultater! 😀

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


Mai Linn Michalsen

Mai Linn Michalsen har en bachelorgrad i Sport & Exercise Science fra Middlesex University i London og er sertifisert personlig trener gjennom Akademiet for Personlig Trening (AFPT). Hun har vært aktiv som danser fra barneårene, men hovedinteressen ligger nå på styrketrening.

Fettforbrenning, Kosthold