Kosttilskudd før/under/etter trening

Er kosttilskudd nødvendig for optimal treningseffekt? Og når skal man isåfall bruke det?

Joda, det er mulig å få i seg det man trenger gjennom kosten og med det oppnå gode treningsresultater. På en annen side er det visse kosttilskudd som kan gjøre veien til en slankere og sterkere kropp en smule lettere (wohoo 😉 ). Under er en liten oversikt over de vanligste (helt ufarlige!) kosttilskuddene som brukes i treningssammenheng.

IMG_9184

Smartshaker

Før/under trening: BCAA er rett og slett en del av proteinet. Det består av de 3 mest anabole (muskeloppbyggende) aminosyrene vi har og er derfor veldig populær blant de som trener. Det er pulver som du blander i vann (eller som kapsler) som gjerne kan drikkes rett før eller under trening for ekstra energi, spesielt om du trener på tom mage. Anbefalt mengde per dosering er ca 5-10g. BCAA kan bidra til økt muskelmassen ved å øke proteinsyntesen og å unngå nedbryting av musklene dine om du er på diett, samtidig som det kan gjøre deg mindre støl etter trening. What`s not to like 😀

Før og etter trening: Kreatin er det best dokumenterte kosttilskuddet for økt styrke og muskelvekst og fungerer strålende på ca 70% av befolkningen (30% vil ikke oppleve noen effekt da noen er såkalte non-responders). Kroppen produserer Kreatin selv, men kun i små mengder. Kreatintilskudd gir økt mengde av kreatin og kreatinfosfat i muskulaturen noe som kan bidra til økt styrke. De som ønsker optimal muskelvekst kan ta ca 5g kreatin hver dag og del gjerne opp denne mengden før og etter en treningsøkt. 

Etter trening: Proteinpulver er et supert tilskudd for enkelt å øke proteinintaket i hverdagen. Proteiner er med på å bidra til økt muskelmasse og fettforbrenning, men for å oppnå denne effekten må man inta protein i større mengder. Så ta gjerne en shake på 20-40gram rett etter trening for å optimalisere forholdene for muskelvekst og fettforbrenning.

Under trening: Energidrikker inneholder stort sett store mengder karbohydrater og er ment til treningsøkter med lang varighet. Altså for de som trenger ekstra påfyll med energi når treningen varer opptil flere timer. For de fleste mosjonister vil en energidrikk ofte være overflødig.

BCAA_redigert

BCAA

Ønsker du best mulig resultater fra treningen kan altså kostilskudd gjøre det lettere for deg, men det er selvfølgelig ikke noe must om du heller vil ta ekstra tid til hjelp! 😉

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre enn vår nyhetsbrevoperatør.


Mai Linn Michalsen

Mai Linn Michalsen har en bachelorgrad i Sport & Exercise Science fra Middlesex University i London og er sertifisert personlig trener gjennom Akademiet for Personlig Trening (AFPT). Hun har vært aktiv som danser fra barneårene, men hovedinteressen ligger nå på styrketrening.

Kosthold