Kroppsfokuset kan gjøre deg tullete i hodet!

Store deler av befolkningen er stadig ute etter å gå ned i vekt/fettprosent og det nye skjønnhetsidealet «stram og trent» står høyt på ønskelista. Overalt på Instagram og facebook kan man følge diverse jenter og deres vei mot scenen – fitnesskonkurranser har aldri vært så populært. Det folk flest ikke tenker over er hvor ødeleggende dette oppslukende fokuset  på utseende kan være for psyken.

Vi spurte hvordan diett og synlige forandringer på kroppen påvirker tankene. Under kan dere lese svarene til 6 jenter som  alle har god erfaring på området, dette er hentet fra spørsmålsrunden vi hadde mandag kveld med de flotte «fitnessbloggerne våre».

Pictures106

Disse jentene vet hva de snakker om, de fleste bildene over er fra da jentene var i sceneform (altså ikke en form man normalt har!!)

Hva tenker dere om det mentale aspektet ved å være på hard diett over lengre tid og komme i knallform – for så å gradvis returnere til en «normalt» god form (som for oss andre fremdeles er knallgod). Hvordan opplevde dere det?

Linn Tovås: Et godt spørsmål! For det å gå fra sceneform til en «normal god form» igjen etter endt konkurranse kan absolutt være en utfordring. For min del har jeg rett og slett brukt mye tid på å tenke over akkurat denne problemstillingen i løpet av konkurranseoppkjøringen – og til stadighet mint meg selv på at den formen en har på selve konkurransedagen ikke er en form som bør holdes over tid. Jeg begynte jo med styrketrening fordi jeg ville bygge en sterkere og friskere kropp – og da krever det uten tvil at jeg må spise mer og gå opp i vekt i etterkant. Det har hjulpet meg mye, og jeg vil anbefale alle som vurderer å stille i fitnesskonkurranser om å ta seg tid til og tenke over hvordan tiden i etterkant av konkurranse kan oppleves og hvilke problemstillinger en kan møte på.

Nora Mathiesen: Helt ærlig så er det dødsvanskelig. Det er mange som ikke tenker på alt som skjer med psyken under en konkurranseoppkjøring – og kun fokuserer på det fysiske. Hodet er vant med en fettprosent som er langt i fra normal, og da er det tøft å vende tilbake til en normal kropp uten å føle seg «feit.» Jeg for min del synes det har gått bedre etter min andre sesong med konkurranser enn sist, da jeg var mer forberedt på det som ville komme. Jeg tror og håper at det vil bli bedre og bedre for hver sesong jeg velger å konkurrere. Men fortsatt innrømmer jeg at jeg har dager hvor det er skikkelig tøft, og jeg lurer på om jeg noen gang vil få et helt normalt syn på kropp og fettprosent igjen etter å ha vært i sceneform. Tiden vil vise.

Julie Rafoss: Det er da man merker hvor psykisk sterk man faktisk er, for det kan være krevende å se kroppen forandre seg. For meg har selvaksept betydd enomt mye. Jeg har akeptert meg selv og kroppn min og vet at den er en variabel, mens min indre verdi er konstant. Når jeg tenker sånn så kan jeg gå opp og ned i vekt uten å gå i kjelleren.

Silje Mariela: For å være helt ærlig så kan det by på en større utfordring enn man kanksje hadde sett for seg. Man kan forberede seg alt man vil på post-diett perioden, men man skal være klar over at det kan komme etterdønninger som man ikke hadde forberedt seg på. Snakker forøvrig av erfaring her. Det å gå på diett er ingen spøk og ikke noe man gjør «just for fun».

Kristine Weber: Det er derfor det er så utrolig viktig at man har et godt forhold til kropp og mat, for selv da blir man tullete etter endt diett. Det er absolutt ikke for alle, spesielt om man ikke forstår hvor ødeleggende det er for både hjerne, psyke, hud, hår og hormoner å fortsette med streben etter konkurranseform i det vanlige liv. Men klart, jeg snakker kun for meg selv her. Jeg er heldigvis glad i kroppen min, spesielt med litt fett og former utenpå musklene.

Helene Drage: Jeg har jo ikke stilt i konkurranse slik de andre jentene har, men jeg var på tilnærmet konkurransediett like før en photoshoot i desember. Som Julie sier over her, det er da man oppdager hvor psykisk sterk man er, og for meg var det utrolig vanskelig og det er det enda. Litt etter litt aksepterte jeg imidlertid at slik er det, og nå gidder jeg ikke engang gå på vekta så lenge jeg vet jeg spiser sunt og trener bra.

2014-01-22 13.39.23

Vær klar over at dietter og harde treningsregimer kan gå ut over psyken din. Å gå over til normal kost igjen etter endt diett er hardt og det å trene kun for å forbedre utseende kan gjøre deg tullete i hodet! Be aware!

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


Mai Linn Michalsen

Mai Linn Michalsen har en bachelorgrad i Sport & Exercise Science fra Middlesex University i London og er sertifisert personlig trener gjennom Akademiet for Personlig Trening (AFPT). Hun har vært aktiv som danser fra barneårene, men hovedinteressen ligger nå på styrketrening.

Intervjuer, Trening