Lene Beate – fra fin til flott!

Ikke alle har et dårlig utgangspunkt når de begynner å trene. Lene Beate er en av disse. Da hun begynte med tung styrketrening hadde hun allerede en kropp som de fleste ville sagt seg fornøyd med. Etter noen måneder med helomvending i både trening og kosthold har hun oppnådd fantastiske resultater. Her kommer Lene Beates suksesshistorie!

Før nå foran

Jeg har alltid trent, men det var ikke før jeg oppdaget tung styrketrening og ikke minst et godt kosthold, at det begynte å skje ting med kroppen min. Jeg har vært alt ifra 46 kilo til oppimot 60 kilo, men jeg var aldri fornøyd med verken vekta eller utseende. Jeg hadde heller ikke noe godt forhold til mat, og strevde med samvittigheten og selvtilliten støtt og stadig. Dette til tross for at jeg faktisk var helt normal i kroppen.

For ca. 16 måneder siden bestemte jeg meg for at jeg ikke ville ha det slik lenger. De første 12 ukene fikk jeg hjelp av en personlig coach som fikset kostholdsplan og treningsprogram til meg, og de resterende månedene har jeg ordnet meg selv. Det har vært noen tunge dager, men jeg skal ærlig innrømme at de aller, aller fleste har vært gode og motiverende!

» …denne livsstilen gjør meg lykkelig og de eneste gangene jeg ser meg tilbake er for å se hvor langt jeg har kommet «

Da jeg bestemte meg for å forandre livsstilen min gjorde jeg to viktige grep. Jeg begynte å trene tungt regelmessig, og nesten enda viktigere, jeg begynte å spise riktig. Dette gjorde jeg fra dag 1, og dette har jeg holdt på med siden!

Jeg teller kalorier og makroene mine, for å sørge for at jeg får i meg riktig og nok næring. Det passer kanskje ikke for alle å telle alt man spiser, men for meg funker dette kjempebra og det er lettere å justere kostholdet når jeg har full kontroll.

Jeg spiser 2,5 – 3 gram proteiner per kg. kroppsvekt, ca. 1 gram sunt fett per kg. kroppsvekt og fyller opp resten av kaloriinntaket med sunne karbohydrater. Jeg holder meg unna sukker og usunt fett, med unntak av lørdag. På lørdag har jeg fri og da veier eller teller jeg ingenting. Jeg spiser forsåvidt ca. det samme som alle andre dager på dagtid, bare at jeg ikke veier maten. Og på kvelden kan jeg spise både sjokolade og is om jeg har lyst. Dette gjør jeg mest for hodet sin del. Jeg elsker sjokolade og godter, så det er uaktuelt å kutte ut alt slikt – og det synes jeg heller ikke man skal!

» Jeg elsker sjokolade og godter, så det er uaktuelt å kutte ut alt slikt – og det synes jeg heller ikke man skal! «

Når det gjelder kosthold så spiser jeg mye meieriprodukter. Jeg er en sucker for cottage cheese, og bruker det til ALT! Mager kesam og skyr går det også en del av. Karbonadedeig, søtpotet og grønt er en slager i middagsveien, spesielt med en klatt mager kesam-dip ved siden. Havregryn/grøt/over night oats i mange forskjellige varianter er en storfavoritt, og jeg kunne heller ikke levd uten mine kjære questbarer! Jeg er en real godtemons! Jeg bruker ofte å lage meg «sjokoladepålegg» av kavli magerost naturell, flytende natreen, litt sukrin gold og bakekakao. Smør dette på potet/speltlomper! Nyydelig!

Før nå bak

Når det kommer til trening så har jeg vært igjennom det meste. Begynte med et fullkroppsprogram og har siden da testet ut litt forksjellig og funnet ut at jeg liker å splitte opp kroppen best. For tiden kjører jeg et hjemmesnekret program hvor jeg trener 5-6 dager i uka med hviledag hver 4. dag. En todelt 3-splitt, om det går an å kalle det det. Dette programmet ble laget for å fokusere på det jeg vil forbedre med kroppen min, som skuldre, rompe/bein og rygg. Jeg kjører baseøvelsene med få reps og litt lengre pauser for styrke, og de resterende med flere reps og korte pauser. Rompa er en stor fokus for tiden, og blir faktisk trent annenhver dag! Hip thrust er en favoritt blant rompeøvelser, sidehev er en pump-favoritt blant skulderøvelser og jeg er skikkelig glad i bredt nedrekk for ryggen! Mark, bøy og benk er naturligvis på topp, men dette er vel en selvfølge.

» Rompa er en stor fokus for tiden, og blir faktisk trent annenhver dag! Hip thrust er en favoritt blant rompeøvelser «

Ellers følger jeg ingen hemmelig formel. Jeg trener når jeg skal trene, spiser det jeg skal spise, og holder meg konsekvent. Resultatene kommer når man er tålmodig.

Jeg må også legge til at både venner, familie og ikke minst kjæresten har vært og er store støttespillere i dette. Kjæresten er lideskapelig opptatt av styrketrening selv, og uten han tror jeg ikke at jeg hadde kommet dit hvor jeg er i dag. Med motiverende mennesker får man motivasjon.

I dag er jeg så fornøyd med hvordan jeg ser ut, og ikke minst hvordan jeg FØLER meg! Jeg har et sunt forhold til både kropp og mat. Jeg streber selvfølgelig etter progresjon, men det er jo slik man sier; always proud but never satisfied! Alt i alt – denne livsstilen gjør meg lykkelig og de eneste gangene jeg ser meg tilbake er for å se hvor langt jeg har kommet 🙂

Du kan følge Lene Beates treningshverdag på Instagram! Hun kaller seg @lenebeate

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


Sander Krogsether

Intervjuer