Linn er klar for høstens konkurranser

Linn Cecilie Tovås er igjen klar for innta scenen i Bikinifitness og deltar både på Stavanger Open og i norgesmesterskapet i Oslo denne høsten. Vi tok en prat med Linn for å høre om hennes opplevelse av oppkjøringsperioden mot konkurranse og i morgen er hun allerede å se på scenen i Stavanger. Linn skriver sin egen blogg, Linnisfitness.com  🙂

SAMSUNG CSC

2xu tights

Hvordan har du trent frem mot konkurransen?

Det har i all hovedsak vært mest styrketrening – enkelte dager har jeg supplert på med rolig gange eller intervaller. Under denne oppkjøringen har jeg hver uke hatt fem styrkedager. Mandager og torsdager har vært forbeholdt rygg, bryst og skuldre – tirsdager og fredager har jeg hatt styrkeøkter på underkroppen – mens lørdager har jeg hatt ei høyrepetisjonsøkt på bryst, biceps og triceps. Antall cardioøkter i løpet av ei uke har egentlig variert en del, alt fra 0-4 økter i uka.

Spiser du 100% sunn mat hele tiden, eller har du noen mindre sunne frimåltider?

Under konkurranseoppkjøringen har det naturlig nok vært sunn mat hele veien. Har det vært snakk om frimåltider velger jeg også der å spise sunn og næringsrik mat, bare i større mengder. Speltlumper fylt med sjokoladeproteinpålegg og hjemmelaget pizza har i slike tilfeller vært storfavoritter.

Utenom konkurranseoppkjøring spiser jeg også for det meste sunn mat, men tillater meg selvfølgelig noe ekstra godt når anledningen skulle by seg. Jeg er supersvak for smågodt og sjokolade og storkoser meg med dette i helgene hvis jeg har lyst.

lomper

 Spiser du mye karbohydrater (dette er jo noe mange jenter er litt redde for)?

Ja! Til og med på konkurransedietten har jeg relativt mye karbohydrater på planen, så det er det virkelig ikke noe å være redd for. Husk at kroppen trenger energi på trening, og det er jo nettopp det vi får av karbohydrater. Nam!

Hvordan ser en helt vanlig dag ut for deg så nærme en konkurranse?

Dagen starter som regel med at jeg står opp i 9-tiden, spiser mitt første måltid og gjør unna styrketreningen ganske tidlig på dagen. Jeg trener helst på morgenen, da jeg etter en god natts søvn har mest energi å få brukt på styrkeøkta mi. Deretter går turen hjem hvor jeg får i meg ettertreningsmåltidet mitt, og jeg får tatt meg en dusj. De neste timene tilbringer jeg gjerne med kjæresten, jobber med bloggen, gjør andre forberedelser, tenker på mitt neste måltid osv. 😉 Er det planlagt cardio denne dagen utføres den som oftest litt utpå dagen, og så er det hjem igjen, spise, slappe av og forberede flere måltider.

Har man tid/ork til å være like sosial som vanlig når konkurransen nærmer seg?

Personlig har jeg nok både lite tid og ork til å finne på så veldig mye annet når konkurransen nærmer seg. For det første kjennes det på kroppen at en har vært lenge på diett, og for det andre er det så mye som skal i boks den siste tiden – både poseringstrening, styrketrening, cardio og mange andre forberedelser.

Hvordan opplever du en oppkjøringsperiode, kan det være tungt psykisk?

Jeg syns oppkjøringsperioden har gått veldig fint og greit. Det er selvfølgelig enkelte dager som er tyngre en andre, men er man innstilt på at det kommer til å dukke opp tyngre dager – er det også så mye enklere å håndtere når de først dukker opp.

Lærer du mye om deg selv, om hvordan kroppen og hodet reagerer i en sånn intens periode?

Jeg syns faktisk den viktigste lærdommen er at man virkelig får kjenne på hvor utrolig viktig det er med nok mat – under en konkurransediett ligger en naturlig nok på et kaloriunderskudd, og det er i hvert fall for min egen del stor forskjell på energinivået på og utenom diett. Så spis maten deres folkens, det er så viktig!

Det er jo mye fokus på underkroppen i Bikinifitness, hvor viktig er det å ha en bra rumpe og hva er ditt beste tips for å trene den? 😉

En sterk og velutviklet bakdel er jo aldri å forakte, bikinifitness eller ei 😉 Mitt beste tips for å trene rumpa er vell egentlig bare å kjøre på med styrketrening som med alle andre muskler. Favorittøvelsene mine når det kommer til rumpa er pull-throughs, rumenske markløft, ettbeins reverse hyper og hip thrust.

SAMSUNG CSC

BB toppBB tights

Har du noen forbilder innenfor treningsverden?

Nathalia Melo er jo veldig flott – i tillegg må man jo bare beundre vår egne superflinke Christina Strøm Fjære.

Hva gleder du deg mest til etter alle konkurranser for denne sesongen er ferdig?

Jeg gleder meg veldig til å reise hjem til familien min i Sandnessjøen etter konkurransen i Oslo. Der har jeg ikke vært siden mai, så da blir det full avslapping og kos med mine nærmeste. Jeg gleder meg også veldig til å faktisk kunne spise mer mat, trene på overskudd og utvikle meg enda mer.

Har du noen råd/tips du vil gi til jenter som går med en drøm om å stille i Bikinifitness?

Mitt beste råd for jenter som går med en drøm om å stille i Bikinifitness er rett og slett å kjøre på! Ta kontakt med en coach/klubb i ditt nærmiljø og ta det fra der. Forhåpentligvis syns du det er gøy med styrketrening, så da er det egentlig bare å legge seg konkrete mål og stå på som bare det for å nå de. Det er jo så gøy og givende å ha konkrete mål å strekke seg etter, og det er i hvert fall en erfaring jeg selv aldri ville vært foruten!

 l

X-life er stolt sponsor av Linn og ønsker henne masse lykke til i kommende konkurranser! Kick ass! 😀

 

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


Mai Linn Michalsen

Mai Linn Michalsen har en bachelorgrad i Sport & Exercise Science fra Middlesex University i London og er sertifisert personlig trener gjennom Akademiet for Personlig Trening (AFPT). Hun har vært aktiv som danser fra barneårene, men hovedinteressen ligger nå på styrketrening.

Intervjuer