Hvor mange måltider per dag gir høyest forbrenning?

IMG_4143

Måltidsfrekvens er et vanskelig tema, og det er ikke godt å vite om man skal spise 3, 4, 5 eller 6 måltider per dag for optimal forbrenning. Kanskje har du hørt at du MÅ spise frokost for å kickstarte forbrenningen, og kanskje har du prøvd å følge et skjema der du spiser hele 8 – 10 måltider om dagen? En meta-analyse har undersøkt om måltidsfrekvens egentlig har noe å si.

  • 15 studier med forskjellig måltidsfrekvens ble analysert
  • Konklusjonen er at måltidsfrekvens ikke har noe å si for forbrenningen

En av forfatterne kommenterer at man vil oppnå like resultater uansett hvor ofte man velger å spise, i alle fall når det kommer til å gå ned i vekt. Hvis man derimot er interessert i å bygge eller bevare muskelmasse bør man innta 3 – 4 måltider per dag. Dette er fordi de oppbyggende egenskapene som protein innehar varer i ca. 5 timer etter et måltid.

Vår anbefaling er at du spiser minst 3 måltider om dagen, og at du ellers lar sultfølelsen styre når du spiser. Å ha nok protein i hvert måltid er lurt for å bygge og bevare muskelmasse, og da anbefaler vi at du fordeler proteininntaket ditt utover dagen. Det gjør ingenting om et måltid har mer protein enn et annet, men prøv å innta minst 20 gram protein i hvert måltid!

Referanse: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26024494

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


X-life Team

X-life Team

Teamet kommer her på bloggen med produktomtaler, anbefalinger og informasjon for å gjøre det lettere for deg som kunde!

Kosthold