Hvor mange måltider per dag gir høyest forbrenning?

IMG_4143

Måltidsfrekvens er et vanskelig tema, og det er ikke godt å vite om man skal spise 3, 4, 5 eller 6 måltider per dag for optimal forbrenning. Kanskje har du hørt at du MÅ spise frokost for å kickstarte forbrenningen, og kanskje har du prøvd å følge et skjema der du spiser hele 8 – 10 måltider om dagen? En meta-analyse har undersøkt om måltidsfrekvens egentlig har noe å si.

  • 15 studier med forskjellig måltidsfrekvens ble analysert
  • Konklusjonen er at måltidsfrekvens ikke har noe å si for forbrenningen

En av forfatterne kommenterer at man vil oppnå like resultater uansett hvor ofte man velger å spise, i alle fall når det kommer til å gå ned i vekt. Hvis man derimot er interessert i å bygge eller bevare muskelmasse bør man innta 3 – 4 måltider per dag. Dette er fordi de oppbyggende egenskapene som protein innehar varer i ca. 5 timer etter et måltid.

Vår anbefaling er at du spiser minst 3 måltider om dagen, og at du ellers lar sultfølelsen styre når du spiser. Å ha nok protein i hvert måltid er lurt for å bygge og bevare muskelmasse, og da anbefaler vi at du fordeler proteininntaket ditt utover dagen. Det gjør ingenting om et måltid har mer protein enn et annet, men prøv å innta minst 20 gram protein i hvert måltid!

Referanse: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26024494

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


X-life Team

X-life Team

Teamet kommer her på bloggen med produktomtaler, anbefalinger og informasjon for å gjøre det lettere for deg som kunde!

Kosthold