Er mettede eller umettede fettsyrer best for muskelvekst?

laksebilde

Det dukker stadig opp artikler og kanskje spesielt forumposter som påstår at mettet fett er absolutt nødvendig, og kanskje også til og med mye bedre enn umettet fett når det kommer til muskelvekst. Det pekes på forbedret hormonprofil som gjør at det å legge på seg muskelmasse blir lettere om man spiser mettet fett.

Dette kan jo føre til at mange begynner å spise for mye mettet fett, så det er viktig å undersøke om denne påstanden faktisk stemmer. Det er det en ny studie har gjort, og i motsetning til tidligere studier er ikke denne gjort på rotter.

  • 39 normalvektige personer fikk muffins i tillegg til sin vanlige mat i 7 uker
  • Halvparten fikk muffins med mye mettet fett, resten fikk med mye umettet fett
  • Alle inntok flere kalorier enn de forbrente på grunn av muffinsene

Resultatene viser at mettet fett ikke gav noen spesielt gunstige effekter på muskelvekst eller helse. Tvert i mot gav mettet fett økt leverfett og dobbelt så stor økning i det farlige viscerale fettet enn umettet fett. På den andre siden gav umettet fett tre ganger så stor økning i muskelmasse som mettet fett.

Vår anbefaling er at du begrenser inntaket av mettet fett, og at du heller fokuserer på å få i deg umettet fett via fet fisk flere ganger i uken. Er dette noe du ikke har som rutine kan et tilskudd som Norsk Villfisk Omega 3 – 300ml hjelpe deg langt på vei!

Referanse: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24550191

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


X-life Team

X-life Team

Teamet kommer her på bloggen med produktomtaler, anbefalinger og informasjon for å gjøre det lettere for deg som kunde!

Kosthold