Når på dagen er det best å trene?

Er du et A-menneske som står opp klokka seks for å trene før jobb, eller trenger du en ettermiddagshvil før du klarer å dra deg ned på gymmet? Uansett er det viktig å vite når på dagen det er best å trene for å få mest ut av økta di!

14591161_1803900073157770_6194948123513585664_n

@bettinakojan

Morgenen eller kvelden?

En studie gjennomført i 2009 så på effekten av å trene på morgenen eller på kvelden. Vi har jo alle en programmert døgnrytme, og hormoner og energinivå vil variere gjennom dagen. Derfor kan det hende at å time trening til et spesifikt tidspunkt vil gi bedre effekt enn et annet. Forskerne delte forsøkspersonene sine inn i to grupper, som begge skulle trene i 20 uker. Den ene gruppen skulle trene mellom 07:00 – 09:00 på morgenen, og den andre skulle trene mellom 17:00 – 19:00 på kvelden. En tredje gruppe skulle være kontroll, og ikke trene i det hele tatt.

Forskernes konklusjon

Forsøkspersonene ble testet i muskelvekst, og forskerne var interesserte i å se om det å trene på kvelden ville gi et annet utslag enn å trene på morgenen. Etter 20 uker viste det seg at forskjellen mellom gruppene bare var på bare 0,8 %, og det ble konkludert med at det ikke utgjør noen forskjell når du velger å trene. Dette viser igjen at den viktigste enkeltfaktoren for deg som er interessert i å få resultater av treninga di, det er at du faktisk GJØR TRENINGA DI. For å følge progresjon vil en treningsdagbok være et meget godt hjelpemiddel.

Å være konsekvent er viktigst

Det spiller ingen rolle hvilket program du følger, så lenge du følger et relativt OK program. Det spiller ingen rolle når du trener, eller hvor mye protein du inntar per måltid. Det viktigste er at du faktisk har et opplegg du klarer å følge, og at du følger dette konsekvent. Hvis du vet at du bare kan trene to ganger i uka, så skaff deg et program som er ment å trenes to ganger i uka. Ikke følg et program som skal trenes fem ganger i uka og bli overrasket når du ikke får noen resultater.

Slapp av, kos deg og NYT treninga di akkurat når du selv har mulighet.

Det er det som funker!

Referanse

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


Tor André Sandum

Tor André Sandum

Tor André Sandum har en bachelorgrad i idrettsvitenskap med spesialisering i fysisk aktivitet og helse fra Norges Idrettshøyskole. Han er i tillegg sertifisert personlig trener fra samme institusjon og interesserer seg for styrketrening, utholdenhetstrening, ernæring og arbeidsfysiologisk testing. Med bakgrunn som basistrener og akrobatikk-/trampolineinstruktør har Tor André god kunnskap om trening av kjernemuskulatur, kroppskontroll og romfølelse. Gjennom Sandum.PT tilbys personlig trening, online coaching og kostholdsveiledning.

Trening