Hvor stor og sterk kan du bli uten steroider?

naturlige-kroppsbyggere-COVER

Alle har en øvre grense for potensiell muskelvekst, og denne er genetisk bestemt. Grensen er ikke lik for oss alle, og noen har bedre forutsetninger for å legge på seg muskelmasse enn andre. Ved å bruke anabole steroider eller andre muskelfremmende midler kan man imidlertid flytte denne grensen oppover, og holde på ganske mye mer muskelmasse enn personer som ikke bruker denne typen doping. Dette kommer selvfølgelig med en god del helsefarer, og det anbefales ingen å ta steroider. Det er heller ikke nødvendig, og gjennom denne artikkelen skal du få vite hvor mye du faktisk kan oppnå ved å trene helt naturlig. Steroider er sett på som juks, og mange utestengelser innen idrett er nok alt for korte siden steroider påvirker kroppen i lang tid etter avsluttet bruk [1].

Om artikkelen er for lang, kan du gå direkte til oppsummering og tips for å ta ut ditt genetiske potensiale ved å klikke her!

Effekten av steroider

Det er gjort noen meget interessante studier på effekten av anabole steroider når det kommer til økning i muskelmasse. Bhasin og medarbeidere publiserte i 1996 en studie der de delte 43 helt normale menn inn i fire grupper [2]. Den ene gruppen skulle være kontroll, og fortsette livet sitt akkurat som før. Den andre gruppen skulle fortsette livet som før, men de skulle i tillegg få 600 mg testosteron i uken i 10 uker. Den tredje gruppen skulle trene styrke i 10 uker, men de skulle ikke få noe testosteron. Den siste gruppen skulle både trene styrke, og få 600 mg testosteron i uken i 10 uker.

Og hva ble resultatet? Gruppen som IKKE trente, men som fikk testosteron, gikk opp dobbelt så mye i muskelmasse enn gruppen som kun trente. Det er ikke rart folk blir skeptisk når det viser seg at man kan ligge på sofaen og få bedre resultater enn noen som trener hardt så lenge man har de riktige midlene. Det spesifiseres igjen at doping ikke er nødvendig for å få gode resultater, og på grunn av de tilknyttede helsefarene anbefales det heller ingen. Likevel er det fakta at det er en snarvei til store muskler, men det er nok heldigvis ikke en vei så mange velger å gå.

Det er likevel dessverre ikke bare-bare å bevise at noen går på steroider, noe som fører til at man har en hærskare av folk som tror at selv de største Mr. Olymipa-utøverne er helt naturlige. I den andre enden har man folk som tror at enhver som tar mer enn 120 kilo i benkpress og ser moderat trent ut må gå på et eller annet form for ulovlig dopingmiddel.

Fettfri masse-indeks

Det er fullt forståelig at det finnes en generell skepsis i befolkningen knyttet til personer med stor muskelmasse og bruken av anabole steroider. Kouri og medarbeidere publiserte i 1995 en studie der de prøvde å svare på hva som generelt sett skal være mulig å oppnå med naturlig trening [3]. Forsøkspersonene i studien var 83 brukere av anabole steroider, samt 74 personer som trente naturlig. Begge gruppene var godt trente atleter og det ble målt høyde, vekt og fettprosent. For å si noe om mengden muskelmasse benyttet de seg av fettfri masse-indeks (FFMI), som er et mål tilsvarende BMI. Tanken er at en person som bruker anabole steroider vil ha en høyere FFMI enn en person med samme fettprosent som trener naturlig. Hvis du vil måle din egen FFMI kan du bruke følgende formel. For å finne ut din fettfrie masse kan du benytte deg av en fettmåler.

FFMI-formel

Forfatternes interessante funn var at brukerne av anabole steroider hadde en gjennomsnittlig FFMI på hele 25, mens de som trente naturlig lå på rundt 22. Det skal likevel nevnes at det var noen i gruppen av naturlige utøvere som nådde en FFMI på 25, så det er fullt mulig å bli stor og sterk uten steroider. Atletene som ble med i studien hadde ikke alle som hovedmål med sin trening å oppnå den høyest mulige fettfri masse-indeksen, noe som gjør at studiens resultater kanskje ikke reflekterer nøyaktig hvor mye muskelmasse det er mulig å legge på seg med god genetikk, riktig trening og et bra kosthold.

Det er kanskje vanskelig å sortere ut disse tallene for å få et godt bilde av hvordan en person vil se ut på en viss FFMI. Det finnes heldigvis en enklere formel for å finne ut hvor stor man kan forvente å bli, men denne formelen er basert på kroppsbyggere i konkurranseform. Det vil si at tallet man får ut av formelen, det er det du kan forvente å veie om du hadde kommet deg ned på 5 – 6 % fett med så mye muskelmasse som mulig. Man tar enkelt og greit høyden sin i centimeter minus 100, og da får man antall kg man kan regne som sitt maksimale genetiske potensiale.

Er du 180 cm høy, kan du forvente at din maksimale vekt i konkurranseform er ca. 80 kg. Det skal spesifiseres at man bør kompensere for tapet av vann rett før en konkurranse, samt at den lave fettprosenten ikke er mulig å oppholde over tid. Dette fører til at man i det vi kan kalle «sommerform» vil kunne veie rundt 5 – 6 kg mer enn det tallet man får ut av formelen. For bilder av naturlige kroppsbyggere som ligger akkurat på hva man kan forvente i følge formelen, kan du ta en titt på denne artikkelen. Det er veldig imponerende, og de fleste av disse ligger mellom 22 – 25 i FFMI. Dette er resultater det skal være fullt mulig å oppnå med riktig og konsekvent trening, samt et bra kosthold.

Det kan nevnes at for å oppnå den høyeste mulige mengden muskelmasse, så er det smart å trene hver muskelgruppe flere ganger per uke. Du kan se på muskelen din som en liten unge som ikke vil legge seg. Man kjefter ikke ungen huden full for å få en rolig kveld, noe som kan sammenlignes med en standard kroppsbyggersplitt som totalt utmatter hver muskel én gang i uken. Isteden må man mase og mase, og kanskje mase litt til for å få ungen til å legge seg. Altså trenger musklene gjentatte oppfordringer til å vokse, og én gang i uken blir rett og slett for sjeldent. Mer om dette kan du lese i denne artikkelen, som også inneholder et fiks ferdig DUP-program for trening av maksimal styrke og muskelvekst.

Bilder av utøvere før steroider kom på markedet

Man kan aldri være helt sikker på om en kroppsbygger man ser på et bilde har brukt steroider eller ikke. Likevel kan vi ved å se på steroidenes historie i alle fall si noe om sannsynligheten for at et knippe utøvere kunne fått tak i dem. Det var tre grupper vitenskapsmenn i Sveits, Tyskland og Nederland som først klarte å fremstille syntetisk testosteron. Arbeidet ble gjennomført på starten av 1930-tallet, og produksjonen var smått i gang i 1935. Små studier ble gjennomført med lave doser på kortvokste, personer med nedsatt testosteronproduksjon og eldre. Det var ikke før i 1942 at stoffene ble testet på friske menn, og de ble ikke anerkjent som muskelvekstfremmende på generell basis før i 1945. På den tiden kostet det over 5000 kroner å produsere 1 gram syntetisk testosteron, og det skulle gå ganske lang tid før kostnadene sank [4].

Derfor er det høyst usannsynlig at noen form for doping foregikk før 1950, og den første rapporterte forekomsten av dopingbruk knyttet til noen form for idrett var i 1959. Her var det snakk om amerikansk fotball, og ikke kroppsbygging eller vektløfting. Det er akseptert i litteraturen at fra om lag 1960 og utover, så var steroider «relativt vanlig» å bruke for personer som løftet vekter. Det vil ikke dermed si at alle brukte dem, og vi må huske på at det var et veldig dyrt prestasjonsfremmende middel som var vanskelig å få tak i for hvermannsen selv mot starten av 1960-tallet. Dermed kan vi være rimelig sikker på at kroppsbyggere fra tidlig 1950-tall og bakover i tid ikke hadde tilgang til noen form for anabole steroider. Skal vi være enda mer skeptisk kan vi se bakover fra før steroider ble anerkjent som generelt muskelbyggende, og si at fra 1944 og bakover i tid, så ville alle kroppsbyggere vært det vi kan kalle naturlige [4].

Skal vi være så å si helt sikker, så kan vi si at fra 1930-tallet og bakover, og i alle fall før 1920, så kunne ingen ha brukt anabole steroider for å øke muskelmassen sin over naturlige nivåer [4]. Dermed kan man se på bildeserien under og bestemme selv hvilken grad av skepsis man vil ligge på. Likevel kan nok alle være enige om at følgende utøvere har opparbeidet seg det de fleste vil kalle ganske store mengder muskelmasse. Så kanskje man skal tenke seg om både én og to ganger før man skriker ut at halvparten av de på treningssenteret «boler». Det er klart at noen gjør det, men det er langt fra umulig å oppnå gode resultater med riktig trening over tid! Bare se på fysikken, spesielt overarmene og lårene, til disse karene her:

bilder-av-kroppsbyggere

Oppsummering

  • Du kan bli veldig sterk og muskuløs kun med naturlig trening
  • Du vil veie ca. høyden din i cm minus 100 i konkurranseform, og 5 – 6 kg mer i sommerform (om du har tatt ut hele ditt genetiske potensiale)
  • Steroider var mest sannsynlig ikke i bruk før fra slutten av 50-tallet

Hvordan ta ut ditt genetiske potensiale

Absolutt nødvendig

  • Et godt treningsprogram, som dette DUP-programmet
  • Nok søvn, mat og restitusjon – hør på kroppen!
  • Konsekvent trening over lang tid – januar, februar og mars holder ikke!

Anbefalt

  • Kreatin for økt styrke, muskelmasse og eksplosivitet
  • Beta-alanine for økt treningsvolum og intensitet i hypertrofisonen

Ved behov

Unngå

  • Å droppe økter
  • Kronisk stress over tid
  • Skader og overtrening – tren heller litt lettere over lang tid og bygg opp toleransen!

 Referanser

  1. Egner IM, Bruusgaard JC, Eftestøl E, Gundersen K. A cellular memory mechanism aids overload hypertrophy in muscle long after an episodic exposure to anabolic steroids. J Physiol. 2013 Dec 15;591(Pt 24):6221-30.
  2. Bhasin S, Storer TW, Berman N, Callegari C, Clevenger B, Phillips J, Bunnell TJ, Tricker R, Shirazi A, Casaburi R. The effects of supraphysiologic doses of testosterone on muscle size and strength in normal men. N Engl J Med. 1996 Jul 4;335(1):1-7.
  3. Kouri EM, Pope HG Jr, Katz DL, Oliva P. (1995). Fat-free mass index in users and nonusers of anabolic-androgenic steroids. Clin J Sport Med. 1995 Oct;5(4):223-8.
  4. Helms E. (2014). What can be achieved as a natural body builder? Alan Aragons Research Review:2-7.

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


Tor André Sandum

Tor André Sandum

Tor André Sandum har en bachelorgrad i idrettsvitenskap med spesialisering i fysisk aktivitet og helse fra Norges Idrettshøyskole. Han er i tillegg sertifisert personlig trener fra samme institusjon og interesserer seg for styrketrening, utholdenhetstrening, ernæring og arbeidsfysiologisk testing. Med bakgrunn som basistrener og akrobatikk-/trampolineinstruktør har Tor André god kunnskap om trening av kjernemuskulatur, kroppskontroll og romfølelse. Gjennom Sandum.PT tilbys personlig trening, online coaching og kostholdsveiledning.

Trening