Hvorfor Omega-3?

Omega-3 er en av de gode gamle traverne innen kosttilskuddbransjen, og det med god grunn. De flerumettede fettsyrene kan gi en rekke helsefordeler, som blant annet økt fettforbrenning, mindre leddsmerter og lavere kolesterol. I tillegg har man sett at omega-3 kan være med på å forebygge flere forskjellige typer kreft, og hjerte-og karsykdommer.

Kapsel i skje

Pakketilbud på omega-3 finner du HER

Omega-3 inneholder flere forskjellige fettsyrer. Av disse er det spesielt to som har vist seg å være viktige for å oppnå de nevnte helseeffektene. Disse heter EPA, DHA, og finnes blant annet i marine kilder som f.eks. fet fisk og annen sjømat. Omega-3 innholder også fettsyren DPA, men her kreves noe mer forskning før man kan konstatere hvilke helsefremmende effekter fettsyren er knyttet til.  Antakelig er det svært fordelaktig å få i seg litt av alle tre typene!

Omega-3 kan:

  • Forebygge hjerte-og karsykdommer
  • Øke fettforbrenningen
  • Gjøre godt før ømme muskler og stive ledd
  • Senke blodtrykk og kolesterol
  • Hjelpe mot tørr hud og hår, og noe mot mild psoriasis
  • Hjelpe mot depresjon
  • Bedre konsenstrasjon
  • Hjelpe til med å holde rette nivåer av både oppbyggende og nedbrytende hormoner

Hvor finner man Omega-3?
Omega-3 finnes naturlig i mange matvarer. De beste naturlige kildene til omega-3 er fet fisk som laks, makrell og sild. I tillegg finner vi omega-3 i noen grad i andre matvarer som linfrø, valnøtter, egg, rødt kjøtt, grønne grønnsaker, bær og planteoljer. Innholdet her er dog ikke nok alene til å dekke dagsbehovet. I tillegg inneholder disse matvarene nesten bare fettsyren ALA, og lite av fettsyrene EPA, DHA og DPA. Så med mindre man spiser fet fisk hver dag, kan det være fordelaktig å ta et tilskudd av Omega-3.

Kapsel og flyt

Flytende form eller kapsler? The choice is yours!

Hvor mye?
Helsedirektoratet anbefaler at du spiser 300 – 450g ren fisk pr. uke, og minst 200g av dette bør være fra fet fisk som laks, makrell og sild. Om du ikke får i deg nok fisk gjennom kosten, kan det være fordelaktig å ta et tilskudd av Omega-3 de dagene du ikke spiser fisk. For mange av oss er det kanskje hver dag? 😉

Omega-3 kosttilskudd – flytende eller kapsler?
Omega-3 finnes i både flytende form, og i kapsler. Så hva skal man velge?

  • Kapsler er lette å ta med seg, og passer perfekt i bunnen på en Smartshaker.
  • Flytende form gir gir høyere andel av EPA, DHA og DPA pr. servering og kommer med en frisk smak av appelsin. Dermed slipper du å stå klar med juice, tannkrem og tyggis for å få vekk den ekle smaken etterpå!

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.