Oppvarming før overkroppsøkta

Om du ønsker optimale resultater av treningen er det svært viktig å varme opp før du starter på selve økta. Du trenger ikke holde på lenge, bare et par minutter med dynamisk oppvarming kan gjøre treningen mer effektiv og bidra til å holde deg fri for skader. Disse øvelsene er også fine for deg som som hovedsaklig er opptatt av å opprettholde god mobilitet i skulderleddet. 🙂

 2013-11-27 12.04.08

Joggebukse – Craft genser

Det finnes mange forskjellige øvelser du kan benytte deg av. Her har jeg samlet noen av de jeg ofte bruker: 

Shoulder dislocator

Hold en strikk eller stav foran deg med strake armer. Før armene opp over hodet og bak kroppen uten å bøye albuene. Jo kortere avstand du har mellom hendene ,jo vanskeligere er det. Gjør 10-15 repetisjoner.

Wall Slide

Stå med ryggen, baksiden av håndflatene, albuene og skulderbladene godt inntil en vegg. Før armene opp over hodet ditt og ned igjen uten å miste kontakten med veggen. Pass på at skulderbladene er trekt bak og ned. Gjør 15 repetisjoner.

Scapular pushup

Stå i en planke, du trenger ikke å gå ned i en pushup, bevegelsen skjer kun mellom skulderbladene – trekk de sammen og fra hverandre igjen. (Du trenger ikke bevege kroppen like mye som jeg gjør i filmen, var bare litt engstelig for at dere ikke skulle se bevegelsen 😉 ).  Gjør 10 repetisjoner.

Skulder-rotasjon

Bruk en lett vekt, støtt albuen på kneet ditt og roter skulderleddet ved å føre vekten ned mot gulvet og opp igjen som vist på filmen under. Gjenta 10 ganger på hver side.

Også en liten videodemonstrasjon da! 😉

Denne sekvensen er ihvertfall nyttig for å klargjøre mine ledd før trening. Prøv å se hva du synes 🙂

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre enn vår nyhetsbrevoperatør.


Mai Linn Michalsen

Mai Linn Michalsen har en bachelorgrad i Sport & Exercise Science fra Middlesex University i London og er sertifisert personlig trener gjennom Akademiet for Personlig Trening (AFPT). Hun har vært aktiv som danser fra barneårene, men hovedinteressen ligger nå på styrketrening.

Trening