Periodisk faste kan føre til fettnedgang uten kaloriunderskudd!

En ny studie undersøkte hva som skjer om man faster 16 timer i døgnet og inntar all maten sin i løpet av de resterende 8 timene. Dette kalles for periodisk faste og brukes ofte når man skal ned i vekt. Men hva skjer om man spiser slik uten å være i et kaloriunderskudd?

periodiskfaste

@christinesunivers / Klær fra WeAreFit

Hva gjorde forskerne?

Forskerne delte godt trente personer inn i to grupper. Den ene skulle spise normalt, og den andre skulle spise like mye, men i et begrenset tidsrom. Gruppen som spiste normalt inntok frokost klokken åtte på morgenen, lunsj rundt klokken ett og kveldsmat klokken åtte på kvelden. Gruppen som skulle drive periodisk faste spiste første måltid klokken ett, deretter klokken fire og siste måltid klokken åtte på kvelden. Forskerne målte fettmasse, muskelmasse, hormoner og diverse helseparametre som kolesterol og glukose. I tillegg ble det målt styrke i benkpress og beinpress for å se om periodisk faste hadde utslag på prestasjon.

Hva skjedde?

Etter 8 uker var resultatene klare, og det kan hende at du blir litt overrasket. De som spiste etter et normalt måltidsmønster hadde ingen spesielle endringer på noe av det forskerne målte. Kanskje ikke så rart, da de inntok like mange kalorier som kroppen trenger, og det er heller ikke forventet at de skal gå ned i fettmasse. Det er her overraskelsen kommer: gruppen som gjorde periodisk faste hadde gått 1,6 kg i fettmasse. I tillegg var både styrke og muskelmasse uendret (også i forhold til normal spising), noe som betyr at den periodiske fastingen gav positive effekter på kroppskomposisjon.

Konklusjon

Det kan konkluderes med at periodisk fasting kan være en effektiv måte å gå ned i fettmasse mens man opprettholder muskelmasse og styrke, samt energinivå på trening. Man kan gå ned i fettmasse til tross for at man ikke reduserer kaloriinntaket. Det forutsetter at man spiser nok protein, da forsøkspersonene spiste ca. 1,9 g/kg/dag. Dette kan det være vanskelig å få i seg gjennom kosten alene, så et proteintilskudd kan være til hjelp ved behov.

Referanse

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5064803/

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


X-life Team

X-life Team

Teamet kommer her på bloggen med produktomtaler, anbefalinger og informasjon for å gjøre det lettere for deg som kunde!

Fettforbrenning, Kosthold