«Proteinpulver kan gjøre deg feit»

img_2965

I denne artikkelen fra 2015 skal TV2 ha det til at man kan bli feit av å innta proteinpulver. Én ting er å slenge ut en slik påstand, en helt annen er å gjøre dette uten å egentlig ha noe evidensbasert som underbygger den. To gode studier kan vise dette mye bedre enn meg!

Økt nitrogenutskillelse = mer fett?

TV2 peker på utskillelsen av nitrogen i urinen som grunnen til at proteinpulveret ikke blir brukt til det vi ønsker, nemlig å bygge muskler. Kort sagt vil man når man inntar for mye protein omgjøre aminosyrene til karbohydrater eller fett ved at nitrogenbiten i aminosyren tisses ut. Ved å måle hvor mye nitrogen som tisses ut, kan man si noe om hvor mye av proteinet som går til andre energikrevende prosesser i kroppen enn å bygge muskler.

Eller som TV2 vil ha det til, rett i ølmagen. Det som er problemet med artikkelen er for det første at enhver økning i proteininntak utover normalen vil føre til økt nitrogenutskillelse rett og slett fordi det er slik kroppen vår fungerer, og for det andre kan vi ikke si at 100 % av proteinet som inntas over normalen blir utskilt.

Nitrogenbalanse meg her og der…

Faktisk er nitrogenbalanse et relativt dårlig mål på hvordan det ekstra proteinet vi inntar faktisk påvirker kroppen vår. Her måler vi bare én enkelt ting: hvor mye nitrogen tisses ut? Er dette virkelig interessant, om det ikke har noe å si for oss i hverdagen? La meg si det på en annen måte: hvis du hadde fått mer muskler, blitt sterkere og gått ned i fettmasse av å innta mer protein… Hadde du da brydd deg om du tisset ut et tonn nitrogen? Vel, det hadde sikkert ikke vært så deilig, men du skjønner hvor jeg vil.

For å finne ut hvilken effekt ekstra protein har på kroppen vår i en reell og hverdagslig sammenheng, så vil jeg gjerne trekke fram to studier. Legg merke til at jeg nevner at disse studiene er gjort på en slik måte at vi kan måle effekten protein har på kroppen om vi inntar mer på daglig basis. Dette er altså studier som er gjort som faktisk betyr noe for deg, de er ikke bare gjort i et lukket laboratorium der det måles en eller annen obskur parameter du ikke engang visste at betydde noe.

illustrasjon-fast-1

Proteinpulver trenger absolutt ikke bare være kjedelig. Sjekk oppskriften her!

This is how you science!

Den første studien er gjennomført av den fantastiske vitenskapsmannen Jose Antonio. Denne mannen vet hva han snakker om, og er i tillegg sjefsredaktør for JISSN, en anerkjent vitenskapelig journal med fokus på sportsernæring. Studien hans viste en meget interessant ting, nemlig at hvis man inntar ekstreme mengder protein og allerede er styrketrent og ganske slank, så skjer ingenting. Jepp, du leste riktig.

Forsøkspersonene i studien inntok hele 800 kalorier mer enn de vanligvis gjorde hver eneste dag i åtte uker. Du som er god i hoderegning vet at dette betyr at de burde gått opp hele 6 kilo om alle disse kaloriene skulle blitt om til fett. Men de gikk altså ikke opp én eneste kilo. De la ikke på seg noe mer muskelmasse, da de hadde et godt proteininntak i utgangspunktet, men jammen ble de ikke feite heller. Og ja, det ekstra proteinet kom fra proteinpulver.

Effekt av proteintilskudd på folk flest

Den andre studien var gjort på en litt annen gruppe mennesker. Her tok man overvektige og ellers friske mennesker og gav dem proteintilskudd to ganger om dagen. De målte ikke utskillelse av nitrogen i urinen, da effekter på kroppen som endring i vekt, muskelmasse, hormoner etc. er mye mer interessant. Tilsammen inntok forsøkspersonene i den ene proteingruppen 56 gram ekstra protein hver eneste dag i seks måneder.

Dette utgjør 224 kalorier hver eneste dag, eller en estimert vektoppgang på over 10 kg i følge forfatterne av studien. Men det var ikke det som skjedde, for det ekstra proteinet i proteinshakene ble mer enn kompensert for. Faktisk gikk gruppen som inntok whey protein NED i fettmasse i løpet av studien. Forfatterne kunne også måle lavere nivåer av hormonet ghrelin hos gruppen som spiste whey protein, noe som kan føre til lavere appetitt gjennom dagen.

Jeg skal i alle fall nyte min daglige shake med Fast-1 Proteinpulver uten frykt for at jeg hverken blir feit eller tisser nitrogen i uutholdelige mengder. Du skal få velge selv, men litt ekstra protein hver dag vil kun ha gunstige effekter på en ellers aktiv og sunn person.

Punktum.

Referanser

Antonio J1, Peacock CA1, Ellerbroek A1, Fromhoff B1, Silver T1. The effects of consuming a high protein diet (4.4 g/kg/d) on body composition in resistance-trained individuals. J Int Soc Sports Nutr. 2014 May 12;11:19. doi: 10.1186/1550-2783-11-19. eCollection 2014.

David J. Baer, Kim S. Stote, David R. Paul, G. Keith Harris, William V. Rumpler, Beverly A. Clevidence. Whey Protein but Not Soy Protein Supplementation Alters Body Weight and Composition in Free-Living Overweight and Obese Adults J Nutr. 2011 Aug; 141(8): 1489–1494. Published online 2011 Jun 15. doi: 10.3945/jn.111.139840

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


X-life Team

X-life Team

Teamet kommer her på bloggen med produktomtaler, anbefalinger og informasjon for å gjøre det lettere for deg som kunde!

Kosthold, Kosttilskudd