Valg av proteinpulver

Det finnes utallige typer proteintilskudd på markedet, fra ulike leverandører med forskjellige funksjoner. Det er derfor helt normalt om noen føler seg en smule forvirret med tanke på valg av proteintilskudd. Under følger en kjapp forklaring på de ulike kvalitetene til proteintilskudd, og hva du burde velge!

troponin

Under får du en gjennomgang av de ulike proteinkildene som er mest brukt til proteintilskudd.

Melkeprotein (fra kumelk)

  • Består av 80% kaseinprotein og 20% myseprotein
  • Det nærmeste man kommer «milkshake» smak
  • Svært bra aminosyreprofil – ett komplett allroundprotein
  • Forholdsvis rimelig
  • Inneholder laktose og en del fett i råvaren

Kaseinprotein

  • Kalles for «trege proteiner» – ligger lenger i fordøyelsessystemet, metter bra og gir tilførsel av aminosyrer over mange timer
  • Gode muskelbesparende egenskaper
  • God smak, men konsistensen kan bli veldig tykk på noen pulver

Myseprotein

  • Kalles for «raske proteiner» – fordøyes raskt og gir liten metthetsfølelse. Tilførsel av aminosyrer i 1,5 – 2 timer på tom mage.
  • Gode muskeloppbyggende egenskaper
  • God smak, tynn konsistens
  • Veldig rimelig

Eggeprotein

  • Proteinene du finner i eggehviten (eggalbumin)
  • Forholdsvis liten metthetsfølelse, men likevel bedre enn myseprotein
  • Fin smak
  • Fri for laktose, og svært lite fett / karbohydrater

Vegetabilsk protein

  • Proteinene er hentet fra ulike korn og plantesorter. De mest brukte er erteprotein og soyaprotein
  • Sammensetningen av aminosyrer er ikke like god som melke- og eggeprotein, men likevel et godt tilskudd
  • Veldig gjenkjennelig vegetabilsk smak og lukt. Ikke like godt som melkeprotein. Tynn konsistens
  • Fri for laktose, og svært lite fett / karbohydrater

Konsentrat eller isolat? 
Beskriver hvordan proteinene har fått «silet» vekk fett og karbohydrater, for å få så høy proteinandel som mulig.
De vanligste filtreringsmetodene er konsentrat og isolat. Du finner informasjon om filtreringsmetoder i ingredienslisten.

Et eksempel er råvaren myseprotein. Et myseproteinkonsentrat inneholder ca 80% protein før man tilsetter smaksstoffer osv, mens et myseproteinisolat kan inneholde 90% protein.

Dette forklarer som regel hvorfor et myseprotein kan ha så store prisforskjeller.


Så hva skal man velge?

  • Spiser du mye proteinrik mat fra varierte kilder, og kun skal ha proteinpulver for å nå et visst anbefalt proteininntak – så slipper du unna med et rimelig myseprotein eller vegetabilsk protein. Du har allerede dekket det grunnleggende behovet for aminosyrer, og skal kun jobbe inn et solid proteininntak over tid. Dette gjelder spesielt hvis du spiser så mye at du vedlikeholder eller øker vekten din, og at du tenker å ta proteintilskudd sammen med annen mat. Da passer dette godt:  Fast-1
  • Er du i kaloriunderskudd for å minske vekt / fettprosent, så bør du investere i et proteintilskudd med en viss kaseinandel. Det gir størst metthetsfølelse, og fungerer best til å bevare muskelmasse. Dette passer godt: Troponin
  • Har du laktoseintoleranse må du gå for et proteintilskudd med filtreringsmetoden isolat, eller eventuelt velge eggeprotein eller vegetabilsk protein. Dette passer godt: Nanox Conquest
  • Spiser du lite proteiner i kostholdet, eller er dårlig på å variere proteinkilder (kjøtt, fugl, fisk ,egg og melk), så anbefaler vi et blandingsprotein med flere proteinkilder. Her får du de beste egenskapene fra flere råvarer, og er sikker på at du får det kroppen trenger. Et slikt proteintilskudd fungerer også bra som et allroundprotein. Det vil si at du fint kan bruke det før eller etter trening, til å proteinberike et måltid eller før leggetid. Dette passer godt: Troponin

Linnprotein

Håper dette ga litt klarhet! Om du fortsatt sitter igjen med noen spørsmål er det bare å komme med det i kommentarfeltet under, eller send oss en mail 😀

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


Mai Linn Michalsen

Mai Linn Michalsen har en bachelorgrad i Sport & Exercise Science fra Middlesex University i London og er sertifisert personlig trener gjennom Akademiet for Personlig Trening (AFPT). Hun har vært aktiv som danser fra barneårene, men hovedinteressen ligger nå på styrketrening.

Kjøpsguide, Kosttilskudd