Proteinrik softis

Sommeren er høytid for is-spising. De aller fleste fløteisene, inkludert softis, inneholder mange kalorier og mye sukker. Ved å bytte ut et par ingredienser kan du raskt lage din egen sunne softis proppet med næring.

DSC_2506

OPPSKRIFT (1 porsjon)
♥ 150g fryst banan
♥ 1dl lett kokosmelk
♥ 1 scoop sjokoladeprotein

DSC_2481

SLIK GJØR DU
♥ I denne oppskriften er det viktig at bananen er fryst, da fersk banan gir en helt annen smak og konsistens. Du bør derfor dele opp bananer i mindre biter å fryse dem ned dagen i forveien, evt. flere timer før bruk samme dag.
♥  La de fryste bananbitene tine i 5-10 minutter på kjøkkenbenken, slik de ikke er steinharde. Da blir det vanskelig å mose dem med stavmikser. Eventuelt kan du tine dem noen få sekunder i en mikrobølgeovn, men pass på at de ikke blir for tinte! De skal være ganske så fryste og harde når du setter i gang.
♥  Hell kokosmelken over bananen og mos med stavmikser til du får en kremete is.
♥  Tilsett så sjokoladeprotein og bland godt.
♥  Ha i et fint glass og nyt den ISKALD!

PicMonkey Collage

NÆRINGSINNHOLD
Hele oppskriften (en stor/to små porsjoner) inneholder:
♥ 270 kalorier
♥  21g proteiner
♥ 30g karbohydrater
♥  8g fett

Dette er altså et veldig godt alternativ til softis eller annen kjøpeis, som inneholder svært mye sukker og mettet fett. Denne oppskriften inneholder kun naturlig fruktsukker, og bidrar i tillegg med mye god næring som gjør at du holder deg mett lengre.

Til sammenligning inneholder en vanlig, stor softis fra Diplom is følgende:
♥  450 kalorier
♥  7g proteiner
♥ 55g karbohydrater
♥  21g fett

En annen populær is er den såkalte Daim balltopp, som er en noe mindre is enn det isen i oppskriften over er. Den inneholder følgende: 
♥ 375 kalorier
♥ 4g proteiner
♥ 36g karbohydrater
♥ 19 g fett

Om du sammenligner næringsinnholdet i de tre isene, ser du at den første inneholder langt færre kalorier og i tillegg mye mer proteiner. Et høyere proteininnhold gjør at du holder deg mett lengre, ettersom det tar lang tid å bryte ned proteiner i fordøyelsen. Dette gjør dermed normalt sett at du inntar færre kalorier i de måltidene etterpå, om du velger det første alternativet framfor de to andre som har et svært lavt proteininnhold med henholdsvis 7g og 4g for softisen og Daim balltopp.

De to siste alternativene inneholder også mye fett. Dette fettet er hovedsakelig mettet, hvilket betyr at det ikke er gunstig å innta i store mengder. Også innholdet av karbohydrater er høyere. Noe som også er viktig å tenke på her, er kvaliteten på karbohydratene. I den første oppskriften kommer de fra naturlig sukker, stivelse og fiber fra bananen, mens det i fløteisene i stor grad kommer fra tilsatt sukker.

DSC_2505
Tro det eller ei, men isen i denne oppskriften passer perfekt å spise etter trening. Her får man raske karbohydrater fra bananen og proteiner fra proteinpulveret. Disse to næringsemnene er spesielt viktige å innta etter trening for å restituere seg raskt. I tillegg bidrar kokosmelk med fett, og slik sett er dette lille måltidet et fullverdig måltid.

Mange sliter med å få i seg mat rett etter trening. I så fall bør du prøve å lage denne, da den sklir veldig lett ned. Ved å øke mengden av kokosmelk får du en mer flytende konsistens, som en is-shake eller milkshake. Proteinshake etter trening kan altså være alt annet enn kjedelig!
DSC_2521

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre enn vår nyhetsbrevoperatør.


Veronica Hjelseth

Veronica Hjelseth

Veronica Hjelseth er sertifisert personlig trener gjennom Høgskolen i Nesna, og kostholdsveileder gjennom Akademiet for Personlig Trening. Til høsten starter hun å studere fysioterapi. Veronica har tidligere drevet med konkurranseløping, og har de siste årene trent mye styrketrening med fokus på både hypertrofi, styrke og kroppsvektsøvelser. Veronica jobber som personlig trener gjennom aktiv trening og tilbyr også personlig trening og kostholdsveiledning via www.veronicahjelseth.no Instagram: veronicahjelseth

Kosthold, Oppskrifter