Rask og effektiv trening – Tabata!

Har du testet ut tabata-intervaller? Denne treningen er for alle som har liten tid til rådighet, men allikevel ønsker en treningsform som både gir forbedret kondisjon og styrke. I tillegg har vi jo allerede slått fast at intervalltrening er svært effektivt for fettforbrenningen, what’s not to like? 😀

IMG_5988 Joggebukse – Topp

I likhet med annen type intervalltrening jobber du her med høy intensitet i korte perioder før du tar en rask pause. Hvert intervalldrag er på 20sekunder med 10 sekunders pause imellom. Dette gjør du 8 ganger, så det totalt utgjør 4 minutter. Gjenta dette flere ganger.

Det var en japansk forsker ved navn Tabata som utarbeidet denne intervallprotokollen og mente at det var en mer effektiv måte å komme i “form” på enn å drive med langdistanse kardio. Denne type intervaller har blitt utrolig populært og man kan virkelig fort oppleve den gode effekten.

Slik gjør du:

  • Husk oppvarming og nedtrapping i ca 10minutter før og etter intervallene.
  • Plukk ut 2-4 øvelser du ønsker å gjøre.
  • Ta den første øvelsen og gjør så mange repetisjoner du klarer på 20 sekunder, hvil i 10 sekunder og gjenta dette 8 ganger (totalt 4 minutter).
  • Bytt til neste øvelse og gjenta protokollen.
  • Du er ferdig når du har arbeidet 4 minutter med hver av øvelsene du har valgt deg.
  • Gjør dette 3-4 ganger i uka, eller som en avslutning etter din vanlige styrkeøkt.

Velg deg gjerne øvelser du kan gjøre med egen kroppsvekt, for eksempel noen av disse som jeg demonstrerer (i denne rekkefølgen) i videoen under: Burpees, mountain climbers, pushups, jumping jacks, spensthopp, utfall.

Ta i alt du klarer og ikke gi deg så merker du nok snart gode resultater! 😀

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


Mai Linn Michalsen

Mai Linn Michalsen har en bachelorgrad i Sport & Exercise Science fra Middlesex University i London og er sertifisert personlig trener gjennom Akademiet for Personlig Trening (AFPT). Hun har vært aktiv som danser fra barneårene, men hovedinteressen ligger nå på styrketrening.

Fettforbrenning, Trening