Riktig teknikk på øvelsen?

Har du noen gang vært på treningssenteret og fått rare blikk når du utfører en øvelse? Eller kanskje motsatt, har du sett rart på noen fordi de ikke gjør en øvelse på samme måte som du har lært å gjøre den?

IMG_2569

Jeg startet selv min treningskarriere på maskinene fordi jeg var redd for at andre skulle synes jeg var dum om jeg ikke hadde riktig teknikk i øvelsene med frivekter, og jeg tviler på at jeg er den eneste som har følt det sånn. Dette er dessverre en ganske vanlig situasjon å observere på gymmet.

Det er alltid noen som vil tenke at de vet best og at det kun er én riktig måte å gjøre ting på. Vel, dette er ikke alltid tilfellet. Selvfølgelig skal vi følge generelle retningslinjer og utføre øvelser med god teknikk som vil minske skaderisiko og gi best utbytte av treningen. Jeg mener, det er i orden å si ifra om sidemannen ser ut som en banan når han tar markløft, altså sikre tegn på dårlig teknikk.

MEN, om du står ved siden av noen som ikke har like mye bøy i knærne som du har, så er det ikke sikkert han utfører markløften feil, kanskje han bevisst ønsker å belaste hamstrings og glutes enda litt mer uten å gjøre en full strakmark? Eller om du ser noen som lener overkroppen litt mer fremover under dips, da er det en mulighet for at denne personen ønsker å belaste brystet i større grad. Eller visste du kanskje at han eller hun som står der og gjør biceps curl med håndflatene ned mot gulvet faktisk mener å gjøre det på den måten fordi han vil belaste brachialismuskelen i større grad enn biceps? Noen er knedominante, andre er hoftedominante, og utførelsen av øvelser vil dermed også variere litt fra person til person. At noen øvelser ikke ser helt like ut som du er vant med er altså helt normalt.

Under ser du et eksempel på hvordan det i bilde nr 1. blir lagt større belastning på triceps og utførelsen i bilde nr. 2 tar mer på bryst.

Pictures20

Dcore shortsTeknisk T-skjorte

Det jeg skal frem til er at vi burde ikke være så raske med å dømme hverandre. Vær heller åpen for nye tilnærmingsmetoder og vær åpen for muligheten at du kanskje ikke sitter med den fulle og hele sannheten selv om du helt sikkert vet veldig mye. Det er sjelden kun én riktig måte å utføre øvelsene på, endring i teknikk er ikke alltid feil.

Neste gang du ser noen med en annerledes teknikk enn deg, stopp opp og tenk deg om før du løper bort og viser den korrekte måten å gjøre det på, det er mulig denne personen vet noe som ikke du vet 😉

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


Mai Linn Michalsen

Mai Linn Michalsen har en bachelorgrad i Sport & Exercise Science fra Middlesex University i London og er sertifisert personlig trener gjennom Akademiet for Personlig Trening (AFPT). Hun har vært aktiv som danser fra barneårene, men hovedinteressen ligger nå på styrketrening.

Trening