Hvor mange sett per muskelgruppe for maks effekt?

IMG_0514

@kristinabergsvik

Lurer du på om du skal kjøre 3×8 for å få maksimal muskelvekst, eller er kanskje 5×5 slik som styrkeløfterne gjør den beste måten? Kanskje har du hørt at ett enkelt sett er nok for å få gode resultater? En ny analyse av 15 vitenskapelige studier gir oss svaret!

  • 5 sett per uke per muskelgruppe kan gi rundt 5 % økning i muskelmasse over minst 6 uker
  • 10 sett per uke per muskelgruppe gir dobbelt så gode resultater som 5 sett over minst 6 uker

Studien forteller oss at treningsvolum er en meget viktig faktor å kontrollere når du vil ha de beste resultatene. Å gjøre kun 5 sett per uke er nok litt for lite, mens vi ikke har nok data på om mer enn 10 sett er bedre enn å kjøre kun 10 sett per uke.

Vår anbefaling er at du gjennomfører minst 10 sett per uke per muskelgruppe, og at du også periodiserer treningen din slik at du øker og minker antall sett over tid. Dermed vil du kunne eksperimentere med hvilket antall sett som passer best for deg. Det er lurt å spre settene utover flere treningsdager slik at du ikke gjør 10 sett på samme muskelgruppe i én treningsøkt. Ha som et mål å trene samme muskelgruppe minst 2 ganger per uke 🙂

GOD TRENING!

Referanse: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27433992

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


X-life Team

X-life Team

Teamet kommer her på bloggen med produktomtaler, anbefalinger og informasjon for å gjøre det lettere for deg som kunde!

Trening