Sjokoladecupcakes med peanøttfrosting

Du får vann i munnen bare av å lese det, ikke sant? Saftig og søt sjokolade med et hint av salt peanøtt fra kremen. Det kan ikke slå feil.

DSC_3142

Disse spiste jeg til og med rett etter trening, og det smakte intet annet enn meget godt. Absolutt ikke feil med dessert etter trening, eller hva? I alle fall ikke når de supersunne og inneholder alle de tre næringsemnene: proteiner, karbohydrater og fett. Nøtter en en fin, og ikke minst enkel måte å få i seg sunne fettsyrer på. De har en mild smak og inneholder mye fett per 100 gram, noe som gjør det relativt enkelt å få i seg et betydelig inntak av fett via dem. Dette er absolutt gunstig ettersom de fleste av oss i treningsverden har godt av å økte fettinntaket. I «fitness-verden» har det dessverre lenge vært en trend å spise veldig magert, men dette er heldigvis på vei til å snu nå.

For spesielt interesserte så inneholder nøtter 46 gram fett per 100 gram, hvorav 21 gram er enumettede fettsyrer og 14 gram er flerumettede fettstyrer. (Enumettede og flerumettede fettsyrer er det fettet som blir sett på som sunt, og nøtter inneholder altså store mengder av dette).

Nok «fett-snakk». La oss heller gå over til det jeg egentlig skulle skrive, nemlig oppskriften på cupcakes med ekstra proteiner og helt uten sukker. Svært allergivennlige kan de også enkelt lages – fri for både gluten og laktose.

OPPSKRIFT CUPCAKES
♥ 2 egg
♥ 2 dl (glutenfritt) havremel
♥ 1 dl Easy bake
♥ 3 ss peanøttmel
♥ 1 dl kakaopulver
♥ 1 ss peanøttsmør
♥ 3 dl sukrin gold
♥ 2 ts bakepulver
♥ 1 dl valgfri melk (benytt feks. laktosefri ved allergi, eller kokosmelk for en litt mer spennende smak)

DSC_3133

SLIK GJØR DU
♥  Sett ovnen på 180 grader.
♥  Bland sammen havremel, bakepro, peanøttmel, kakao, sukrin gold og bakepulver i en bakebolle.
♥  Visp så eggene og bland dem med melk. Hell over tørrvarene og rør godt.
♥  Tilsett peanøttsmøret og rør til det har blandet seg godt i hele røra.
♥ Fyll muffinsformer omtrent 2/3 full med røre og stek dem i rundt 20 minutter midt i ovnen til de er gjennomstekte.

DSC_3146

OPPSKRIFT PEANØTTFROSTING 
♥ 200 gram peanøttsmør
♥ 100 gram sukrin melis
♥ 1 dl kokosmelk (den stive delen)
♥ 1 ts vaniljepulver
♥ 1 ts salt

DSC_3134

SLIK GJØR DU
♥ Visp peanøttsmør og sukrin melis til det blir nokså luftig.
♥ Rør deretter inn vaniljepulver og salt, før du forsiktig blander inn kokosmelk. For at kremen skal bli fluffy og fin er det viktig at dette er den stive delen av kokosmelka. Bruker du flytende kokosmelk vil kremen din bli altfor tynn. For å få kokosmelken stiv må du kjøpe fullfett kokosmelk (altså ikke light-variantene), og oppbevare den i kjøleskap. Etter noen timer på kjøl vil den øverste delen av melka ha stivnet, og den er klar til bruk. Jo lengre melka står i kjøleskapet, jo mer av den vil stivne.
♥ Visp til det blir en fast og fin krem.

DSC_3135

Disse kakene kan altså nytes med den beste samvittighet, hverdag som helg. Perfekt å servere i selskap også. De smaker akkurat som den mer usunne varianten med masse sukker og margarin.

Prøv da vel!

DSC_3137

 

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


Veronica Hjelseth

Veronica Hjelseth

Veronica Hjelseth er sertifisert personlig trener gjennom Høgskolen i Nesna, og kostholdsveileder gjennom Akademiet for Personlig Trening. Til høsten starter hun å studere fysioterapi. Veronica har tidligere drevet med konkurranseløping, og har de siste årene trent mye styrketrening med fokus på både hypertrofi, styrke og kroppsvektsøvelser. Veronica jobber som personlig trener gjennom aktiv trening og tilbyr også personlig trening og kostholdsveiledning via www.veronicahjelseth.no Instagram: veronicahjelseth

Oppskrifter