Sunniva deler sine beste tips for en varig livsstilsendring

 

Her forteller Sunniva hvordan hun har lagt opp dagene med riktig kosthold og trening for å klare å endre livsstilen sin til det bedre.

 

Det har vært en lang vei, men veldig lærerikt og jeg har rett og slett fått livet og livsgnisten tilbake. Da jeg var på mitt tyngste følte jeg meg aldri feit, men fikk ofte kommentarer på at jeg kanskje burde gå ned litt. Jeg har også blitt mobbet for vekten min i oppveksten og maten ble da brukt som trøst.

I starten var det vanskelig, selv om jeg trente rikket ikke vekten seg. Det var først når jeg sluttet å kun fokusere på kiloene og heller tok et sikkelig tak i livsstilen at jeg begynte på gå ned.

 

Pictures243

 

Jeg la om livsstilen og ble ekstra bevisst på hva jeg spiste og hvordan jeg burde spise i forhold til treningen. Jeg hentet mange oppskrifter fra bloggene til Kristine Weber og fitnessnora. Etterhvert fikk jeg en bedre forståelse av hva jeg burde spise og da begynte virkelig kiloene å rase av meg. Jeg begynte å spise mer proteinrik mat, spise hver 3-4 time og passet alltid på å ta en proteinshake etter trening. I løpet av denne prosessen har jeg hele tiden vært nysgjerrig på hva jeg kan gjøre bedre, om det var teknikk på styrkeøvelser eller endringer i matinntaket. Jeg går ikke på noe stram diett og kan selvfølgelig kose meg i helgene, men trenger da heller ikke å stappe i meg store mengder av usunne ting. Sukkersuget har forsvunnet etter som jeg har blitt lettere, og noen ganger har jeg rett og slett klart å glemme å kjøpe godteri en lørdag selvom det var planen.

Under ser dere en liten oversikt over hva jeg spiser. Dette er en plan jeg har fått fra en venninne og som jeg selv har hentet inspirasjon fra. Det gir et godt innblikk i hvordan jeg spiser til daglig. Utenom det så henter jeg oppskrifter fra bøkene til Kristine Weber.

 

 

sfkost

 

Da jeg først startet å trene ble det mye fokus på kondisjonstrening og relativt lite styrke. Interessen for styrketrening kom etter jeg hadde hatt noen treningsøkter med broren min som viste meg forskjellige øvelser og teknikker. Han har ellers også vært en viktig støttespiller for meg. Da jeg var overvektig var jeg også inne i en depresjon og det var min brors glede for trening som også smittet over på meg. Treningen og et større fokus på meg og det positive rundt meg har hjulpet meg ut av depresjonen. Treningen gir meg mestringsfølelse, noe som gjør at jeg holder meg motivert og tenker positivt. Jeg velger ofte å trene på morgenen for da vet jeg at dagen starter på en god måte.

 

En vanlig treningsuke for meg kan se slik ut:
Mandag – Styrke underkropp

Tirsdag – intervall 30 min + styrke overkropp og rygg

Onsdag – Styrke underkropp

Torsdag – intervall 30 min + styrke overkropp og rygg

Fredag – Styrke underkropp

Lørdag – varierer trening da kan det være:
– økt på barrysbootcamp
– løpetur
– intervall 30 min + styrke fullkropp
– sykkeltur

Søndag- Fri

 

Jeg planlegger treningen min nøye og setter meg små mål som jeg skal klare for å holde motivasjonen oppe. Det kan for eksempel være at jeg skal ta en ekstra repetisjon eller løfte litt tyngre på enkelte øvelser. Et langsiktig mål kan være å slå min gamle rekord på en løype jeg løper eller sykler. For øyeblikket jobber jeg mot å klare 100 kg i markløft!

 

Pictures242

 

Mine beste råd for en varig livsstilsendring:
– Glem vekta!! Fokuser på livsstilen og hva du gjør på trening.
– Sett deg realistiske treningsmål. Tenk på prestasjon, ikke kun det estetiske.
– Vær tålmodig. Du får ikke resultater over natta. Dette er ikke en quike fix, men en livsstilsendringer som krever at du er strukturert og disiplinert.
– Søk kunnskap oss andre, for det er alltid ting å lære.
– Ikke alle treningsøkter er gode. Vær bevisst på at du vil møte tunge perioder hvor kroppen ikke fungerer som du ønsker.
– For meg kan det hjelpe å unne meg nytt treningstøy i de ekstra tunge periodene. Det blir en motivasjonsboost og da gleder jeg meg til å komme på trening.

 

Livsstilsendringen har gjort både livet mitt og meg som menneske så mye bedre. Jeg klarer nå å se mer positivt på ting og er aldri redd for å ta en utfordring. Jeg har også lært hvem som alltid vil støtte og heie meg videre!

 

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


Mai Linn Michalsen

Mai Linn Michalsen har en bachelorgrad i Sport & Exercise Science fra Middlesex University i London og er sertifisert personlig trener gjennom Akademiet for Personlig Trening (AFPT). Hun har vært aktiv som danser fra barneårene, men hovedinteressen ligger nå på styrketrening.

Intervjuer