Tilfredsstill sjokoladesuget på 1-2-3


Sommeren nærmer seg og mange ønsker å holde midjen stram. Det betyr ikke nødvendigvis at du må kutte ut sjokolade, i alle fall ikke om du velger herligheten på bilder under.

DSC_2222

Med de riktig ingrediensene kan du lage en supersunn sjokolademousse, som ikke bare tilfredsstiller søtsuget, men også metter godt og bidrar med sunt fett, proteiner, viktige mineraler og vitaminer.

DSC_2232

OPPSKRIFT AVOKADOMOUSSE (1-2 porsjoner)

♥ 1 stor, moden avokado
♥ 1 scoop sjokoladeproteinpulver
♥ 1 ss sukrin gold
♥ 1 ss bakekakao
♥ 1 klype salt

SLIK GJØR DU
♥ Del en moden avokado i to på langs og ta ut steinen. (Viktig at avokadoen er godt moden og ikke veldig hard for å få riktig konsistens og smak).
♥ Skrap forsiktig ut fruktkjøttet og ha det i en bolle eller skål. Ta vare på de to halvdelene med skall. Disse skal brukes som skåler senere.
♥ Mos avokadoen til den blir en mos uten klumper. Tilsett så tørrvarene og bland godt. Smak deg gjerne fram med sukrin og salt, alt ettersom hvor søt du vil ha den.
♥ Fordel avokadomoussen i de to halvdelene med skall. Sett gjerne kjølig noen minutter før du serverer. Kan toppes med blåbær eller kokkosflak både for synets og smakens skyld.

DSC_2227

NÆRINGSINNHOLD
Oppskriften ovenfor inneholder:
487 kalorier
♥ 22g proteiner
♥ 3g karbohydrater
♥ 40g fett (hvorav 25g enumettet (sunt) fett)

Oppskriften inneholder mye næring og kan derfor fungere som et lite måltid eller mellommåltid. Da kan du gjerne spise hele selv. Skal den nytes som dessert etter middag kan du dele med en heldig en!

DSC_2212

Hvorfor er avokado sunt?
De fleste frukter og grønnsaker har et svært høyt innhold av vann. Slik er det ikke med frukten avokado. I stedet for mye vann inneholder den rikelig med fett, sunt fett riktignok, ettersom fettet i stor grad består av enumettede fettsyrer – som er gunstig for oss. Mange frykter fett fordi de tror de blir fete av fett. Slik er det ikke, tvert i mot. Man legger ikke på seg av å spise mye fett. Det man legger på seg av er å spise for mye energi totalt sett, uavhengig av om kaloriene kommer fra fett, karbohydrater eller proteiner. Kroppen er helt avhengig av fett for å kunne overleve, ettersom en stor andel av cellene i kroppen er bygd opp av fett. Så om du spiser svært mye proteiner og lite av de andre makroene, gjør kroppen din en tjeneste ved å øke fettinntaket til fordel for noe av proteinene. Denne desserten er en ypperlig måte å øke fettinntaket på dersom du er vant til å spise veldig magert.

Avokado inneholder også mye av E-, B- og C- vitaminer. Det vannløselige B-vitaminet folat er viktig for dannelsen av friske røde blodceller og normalt DNA, også kalt arvestoff. Et tilstrekkelig inntak av folat er viktig før og under svangerskapet fordi folat forebygger fosterskader.

Vitamin C er en antioksidant som beskytter kroppen mot frie radikaler som kan skade celler, protein, arvestoff og annet vev. Vitamin C fornyer vitamin E og fremmer jernopptaket i tillegg til å være nødvendig for et sterkt bindevev i hud, brusk, bein og tenner.

Sist, men ikke minst inneholder den næringsrike avokadoen mye av mineralet kalium, som virker blodtrykksenkende og er med på å regulere vannbalansen i kroppen.

DSC_2218

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


Veronica Hjelseth

Veronica Hjelseth

Veronica Hjelseth er sertifisert personlig trener gjennom Høgskolen i Nesna, og kostholdsveileder gjennom Akademiet for Personlig Trening. Til høsten starter hun å studere fysioterapi. Veronica har tidligere drevet med konkurranseløping, og har de siste årene trent mye styrketrening med fokus på både hypertrofi, styrke og kroppsvektsøvelser. Veronica jobber som personlig trener gjennom aktiv trening og tilbyr også personlig trening og kostholdsveiledning via www.veronicahjelseth.no Instagram: veronicahjelseth

Kosthold, Oppskrifter