Tren på lekeplassen!

Du ikke være medlem på treningssenter eller investere i dyrt treningsutstyr for å få en effektiv treningsøkt. De fleste har sannsynligvis en lekeplass i nærheten som fungerer ypperlig som treningsarena. En lekeplass finnes det stort sett hvor enn du er i verden, noe som også er en bonus når du drar på ferie og har booket deg inn på et hotell som ikke tilbyr treningsrom til tross for at du egentlig hadde ønsket det. Det gjelder bare å se mulighetene.  La treningen bli en lek – og omvendt!

lek

Kjøp t-skjorten HER – Tightsen kan kjøpes HER

Trening på lekeplass kan naturligvis gjøres med eller uten barn. Har du barn, er du ikke avhengig av barnepass. Ellers er det ingenting i veien for å trene alene, eller du kan få med deg kjæresten eller en venninne. Trening her passer for alle, da det enkelt kan tilpasses ditt nivå. Ikke trenger det å ta lang tid heller. På lekeplassen kan du med andre ord få tilbringe tid med de du er glad i, få frisk luft og effektiv trening – i én og samme smekk! Her kan du lese mer om fordelene ved trening utendørs.

Hvilke øvelser kan du gjøre? 
Det kommer naturligvis an på hvilke lekeapparater det finnes, selv om ikke det trenger å være en begrensning. Det handler om å være kreativ. De fleste øvelser som trenes med kroppsvekt som belastning kan gjøres her, eller kombineres med lekeapparatene.

Eksempel på øvelser du kan gjøre:

Utfall – Kan gjøres på bar bakke, eller med bakre foten på forhøyet overflate (benk, stativ, disse etc.).
Stepup – Gjør du ved å tråkke opp på en forhøyet overflate. Jo høyere, jo mer utfordrende.
Glutebridge – Kan gjøres på bar bakke, eller med føttene på en forhøyet flate. For enda mer utfordring løfter du ene foten.
Omvendt roing – Kan gjøres i et klatrestativ eller lignende. Jo mer oppreist du er, jo lettere er det. Hvis du trenger utfordring her, kan du heve beina fra bakken hvis du har muligheter for det. Eventuelt kan du få en partner til å holde beina.
Hangups – Kan gjøres hengende i stativet. Her kan du variere grepbredde og om du bruker overhåndsgrep (pullups) eller underhåndsgrep (chins). Hvis du synes det er tungt kan en partner hjelpe deg, eller du kan bruke strikk.
Pushups – Kan gjøres på bar bakke, eller med hendene på en forhøyet flate (jo høyere, jo lettere). For mer utfordring kan du i stedet velge å ha beina på en forhøyet flate, og armene på bakken.
• ”Supermann”- Som du gjør ved å skyve en disse/huske fra deg, mens kroppen er strak og stabil. Hold spenning i magen hele veien! Har du forresten tenkt over at en disse har mistenkelig mange likheter til en slynge? Da følger også øvelsesutvalget med.
Skulderpress – Bruk dissen, en stor stein eller lignende som belastning.
Dips – Kan gjøres i stativ eller fra benk. Eventuelt kan du selvfølgelig gjøre pushups med smalt grep, som også trener bakside arm.

øvelser

1. Step up 2. Glute bridge 3. Skulderpress 4. Push ups 5. Supermann 6. Omvendt roing 7. Bulgarsk utfall 8. Dips

Hva med kondisjonstrening?
Også kondisjonstrening kan gjøres på en lekeplass. Eksempelvis er spensthopp og burpees noe som kan gjøres hvor som helst, og det kan også kombineres med lekeapparatene. For eksempel kan du hoppe opp på en benk eller annen forhøyning. Jo høyere, jo tyngre. Hvis det er en liten bakketopp der, eller kanskje en trapp, gir dette en gylden mulighet til å ta intervall her. Hvis du har et hoppetau, er det garantert populært hos barna. Faktisk skal du ikke kimse av moderat lek med barn heller. Visste du at det forbrenner ca 340 kcal i timen for en kvinne på 65 kg? Til sammenligning vil rolig gange forbrenne ca 190 kcal.

intervall

Som du ser, er det en drøss av muligheter. Det er bare til å slippe fantasien din fri!

Eksempel på en treningsøkt på lekeplassen
Start med å varme opp. Rundt 10 minutter med gange, hopp og sprett eller lignende som får opp kroppstemperaturen noe. Du skal bli varm, men ikke sliten. Bruk gjerne dynamisk oppvarming.

Utfall 12-15  x 3
Glutebridge  12-15  x 3
Pushups 10-12  x 3
Omvendt roing 10-12  x 3
Supermann 10-12  x 3

Med disse fem øvelsene får du trent gjennom hele kroppen!
Hvis du har ekstra tid, kan du legge til noen intervall på slutten. Da tømmer du det siste du har av tilgjengelig krefter, øker pulsen og brenner noen ekstra kalorier!

Ikke glem at all aktivitet er bedre enn ingen aktivitet. Hvis lekeplassen har en klatrevegg, et spesielt lekeapparat eller noe annet som henter frem barnet i deg – hvorfor ikke slippe seg løs og bare ha det gøy?

Lykke til med lekeøkten!

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre enn vår nyhetsbrevoperatør.


Amanda Iselin Olesen Andersen

Amanda Iselin Olesen Andersen

Amanda Andersen (23) er sertifisert personlig trener gjennom Akademiet for personlig trening og studerer ernæringsfysiologi ved Bjørknes høyskole. I tillegg jobber hun i helsekostbutikk. Amanda er svært interessert i helse - både trening, kosthold og psykisk helse. “For meg er læreprosessen så vidt begynt!”

Trening