5 grunner til at meditasjon bør være en del av treningsopplegget ditt

Meditér med sjokolade

 

Meditasjon er ikke kun for buddhistiske munker, og du trenger ikke å sitte i lotusstilling. Forskning viser at meditasjon kan booste velvære, helse og suksess. Sjekk ut alle effektene som kan gi deg bedre treningsresultater!

 

Meditasjon kan:

1. Redusere stress og kortisolnivå

Stress øker magefettet, og er dermed en ingrediens for muffinstoppen. Stress kan ha negativ effekt på restitusjon og hemme kroppens produksjon av det muskelbyggende hormonet testosteron. Meditasjon kan fremme treningsresultater ved stressreduksjon.

2. Øke fokus og konsentrasjonsevnen

Økt konsentrasjonsevne kan hjelpe deg å fokusere på riktig utførelse av øvelser. God teknikk forebygger skader.

3. Styrke immunforsvaret

Styrket forsvar mot infeksjoner betyr færre sykedager og mindre fravær på trening. En frisk kropp kan bruke energien på å bygge muskler fremfor å bekjempe infeksjoner.

4. Forbedre nattesøvnen

Søvn er viktig for muskelbygging. Fettlagring, appetitt og hormoner påvirkes av søvn.Sliter du med å sovne, kan meditasjon hjelpe deg. Les mer om hvordan for lite søvn kan sabotere vektnedgangen din.

5. Forbedre emosjonell regulering og selvkontroll

Er du en trøstespiser kan meditasjon hjelpe deg å regulere følelser, helt uten kalorier. En god dose selvkontroll vil alltids være kjekt med tanke på diett og dørstokkmila.

 

Hvem har tid til å meditere??

En dag består av 1440 minutter, hvor mange av de bruker du foran ulike skjermer?

meditasjon og sjokolade

 

Klarer du ikke å motivere deg selv til å legge fra deg mobilen, nettbrettet eller fjernkontrollen? Er du villig til å erstatte litt skjermtid med sjokolade? Du kan nemlig meditere ved å styre oppmerksomheten mot sanseopplevelsen når du nyter en rute mørk sjokolade. Finn et øyeblikk for deg selv og sitt komfortabelt. Legg merke til sjokoladens lukt, form, farge og størrelse. Ta en liten bit og la den smelte i munnen. Kjenn hvordan konsistensen endres og føles. Når du har spist ruten, observer hvordan du føler deg.

Klarer du ikke å sitte stille?

 

Du må ikke sitte stille med beina i kryss for å meditere. Du kan gå en tur i skogen, ta et bad, yoga – ha oppmerksomheten fokusert på sanseinntrykkene i øyeblikket og pusten din. Tanker og følelser som dukker opp skal observeres, men ikke analyseres.

Beach yoga Hva med litt utendørs yoga?

Prøv deg frem til en meditasjonsform som fungerer for deg!

 

Kilder

  • Davidson, R.J. et al. (2003). Alterations in Brain and Immune Function Produced by Mindfulness Meditation. Psychosomatic Medicine, Vol.65(4), 564-570.
  • Luders, E. & Toga A.W. (2009). The underlying anatomical correlates of long-term meditation: Larger hippocampal and frontal volumes of gray matter. NeuroImage, Vol.45(3), 672-678.
  • Turakitwanakan, W., Mekseepralard, C. & Busarakumtragul, P. (2013). Effects of mindfulness meditation on serum cortisol of medical students. Journal of the Medical Association of Thailand, Jan;96 Suppl 1:S90-5.
  • Zeidan, F. et al. (2010). Mindfulness meditation improves cognition: Evidence of brief mental training. Conciousness and Cognition, Vol.19(2), 597-605.
  • http://unews.utah.edu/news_releases/better-living-through-mindfulness/

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


Isabel Nilsen

Isabel Nilsen

Isabel Nilsen (30) tilbyr kost- og livsstilsveiledning. Nysgjerrigheten for hvordan kosthold, trening og sinnet påvirker helsen fysisk og mentalt har ført til en master i psykologi (med årsstudium i idretts- og bevegelsesvitenskap inkludert) og en bachelor i ernæringsfysiologi. For tiden er Isabel i utviklingsfasen for et helhetlig livsstilsendringsprogram med fokus på vektreduksjon. Følg henne gjerne på bella.84. Ønsker du å forbedre helsen kan du få veiledning av Isabel på Helseformularet.no

Fettforbrenning, Skadeforebygging, Trening