6 gode grunner til å bruke 6 supre baseøvelser

Baseøvelser er øvelser som går over flere ledd hvor mange muskler må jobbe sammen for å klare å utføre bevegelsen. Dette er øvelser som du bør prioritere uansett om målet ditt er å gå ned/opp i vekt, stramme opp, få muskler, bli sterkere eller om du trener for generelt bedre helse!

Pictures226

Tightsen finner du HER – Herlige mintgrønne topper finner du HER

Baseøvelsene:

  • Knebøy (eller knebøy med kroppsvekt, goblet squat, splittbøy)
  • Markløft (eller markløft med hantler, hip hinge)
  • Benkpress (eller press med hantler, pushups)
  • Militærpress (eller sittende skulderpress med hantler, en-arms skulderpress)
  • Pullups/Chins (eller med bruk av strikk, negative, nedtrekk)
  • Stående roing med stang (eller roing med hantler, kroppsroing, sittende roing i kabel)

6 gode grunner:

  1. Du vil raskere kjenne og se (!) forandring på kroppen da dette er øvelser hvor nesten alle muskler i kroppen må jobbe samtidig. Jo flere muskler som jobber, jo flere kalorier forbrenner du (enough said 😉 ).

  2. Starter du treningsøkta med flerleddsøvelser kan det skilles ut flere muskeloppbyggende hormoner.

  3. Dette er funksjonelle øvelser, det vil si at de har stor overførbarhet til hverdagslige bevegelser. Dagligdagse gjøremål vil bli lettere!

  4. Du bruker mindre tid på å få trent hele kroppen. I steden for å kjøre massevis av isolasjonsøvelser kan man heller kjøre et par baseøvelser for en kjappere og mer effektiv trening.

  5. Disse øvelsene hjelper til å holde kroppen ung, ved å styrke skjelettet, nervesystemet og musklene (så sant man trener med forsvarlig teknikk).

  6. Du kan bedre din mobilitet, stabilitet, holdning, koordinasjon og øke muskelmassen, styrke og utholdenhet.

Husk at de originale baseøvelsene ikke passer for alle.  Øvelsene finnes i mange varianter, også “enklere” versjoner for de som er nye innenfor styrketrening eller av ulike grunner trenger alternativer, så her gjelder det å finne en variant som passer for deg. 

IMG_1102

Du får altså mye igjen for å bruke disse øvelsen – en sterk, frisk og stram kropp! 😀

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre enn vår nyhetsbrevoperatør.


Mai Linn Michalsen

Mai Linn Michalsen har en bachelorgrad i Sport & Exercise Science fra Middlesex University i London og er sertifisert personlig trener gjennom Akademiet for Personlig Trening (AFPT). Hun har vært aktiv som danser fra barneårene, men hovedinteressen ligger nå på styrketrening.

Trening