Anne Kari’s livsstilsendring

 

Min livsstilsendring begynte for alvor for ca 2,5 år siden. Jeg som mange andre, var en periodetrener. Jeg kunne ha uker der jeg gikk på spinningtimer 2-3 ganger uken, spiste kjempe sunt fra mandag til fredag. Så kom helgen med alkohol, masse godteri og junk. Jeg kom aldri inn i en god rutine. Så kom det en periode der jeg drakk veldig mye, fikk lite søvn, og jobbet veldig mye. Dette resulterte at jeg la på meg en god del kilo, jeg spiste mye, og veldig dårlig mat. Jeg merket at jeg psykisk ikke hadde det så bra.

Pictures236

Dessverre fikk jeg kommentarer fra folk om at jeg var blitt «litt rundere», og en spesiell setning fra en bekjent husker jeg veldig godt: «æ ser du har lakt på dæ ja!». Denne kommentaren ga meg et dytt i ræva! Okey, tenkte jeg, jeg skal bli tynn nå. Jeg prøver meg på trening en gang til…. Og håper jeg ikke detter av etter 3 uker. Jeg sto veldig mye på elipsemaskin, i minst en time, uten styrke. Jeg begynte å spise mer lav karbo, men var bestemt på at dette skulle være en livsstilsendring, og ikke en periode. Så satt jeg meg mål om å trene minst 2-3 ganger i uken. Et år gikk, og jeg hadde gått ned litt, men fikk ikke fremgangen jeg ville ha.

Så ble jeg gjort oppmerksom på crossfit. Jeg hadde så vidt hørt om det før, men trodde det var trening for ekstremt trente folk, men han klarte å få meg med på en prøvetime. Jeg dro til crossfit Bergen, og jeg hadd aldri opplevd en sånn trening før! Jeg meldte meg inn på crossfit senteret en uke etterpå. Etter det gikk det noen måneder og jeg var oppi 4 treningsøkter i uka. Etter 5 måneder hadde kroppen min forandret seg helt. Jeg var offisielt hektet på crossfit! Og i dag er jeg enda like hektet:)

AKvangen4

Mine treningsdager er veldig forskjellige. Jeg har allefall 2 hviledager i uken. Jeg går mye på WOD (workout of the day) samt teknikk trening for olympiske løft, og kjører styrke utenom. Jeg hater å løpe, så det skjer sjelden. Når jeg begynte med crossfit endret jeg mye på kostholdet. Jeg gikk over fra lavkarbo til mat med karbo. Jeg begynte å planlegge hva jeg skulle spise, så jeg lagde bokser med mat, slik at jeg var forberedt. Da begynte kroppen med alvor å forandre seg. Jeg ble mer og mer fasinert over hvor mye kroppen kunne forandre seg med rett trening og rett mat. Så jeg bestemte meg for å lære meg mer, jeg ville ta pt utdanning. Så nå har jeg fullført pt utdanning via afpt, og jeg har begynt på en bachelor i ernæringsfysiologi.

Endringene har skjedd gradvis, og det har vært noen harde dager også. Enkelte dager ville jeg ikke trene, eller spise sunt, men heller ligge hjemme og spise sjokolade. Det har selvfølgelig skjedd at jeg har valgt å ha slike dager, men jeg føler det ikke var feil heller. Jeg valgte selv å spise sjokolade og ikke trene. Jeg mener det er lurt å ha en balanse når det kommer til en sunn livstil. Man skal kunne kose seg også. Når jeg begynte på crossfit Bergen, møtte jeg mange mennesker som var like ivrig på trening som meg, så det ble faktisk mye lettere å komme seg på trening.

AKvangen6

Gjennom min prosess har det faktisk vært: blod, svette og tårer.

«Å gi opp er for lett, hva får jeg av å gi opp? Ikke noe!

Mitt syn på kropp og utseende har også forandret seg totalt. Nå er det ikke viktig for meg å være tynnest mulig, men å klare å løfte tyngre på trening. Hodet mitt er på rett sted nå. Jeg våkner opp og gleder meg til trening. Mitt nåværende kosthold er ganske enkelt. Jeg har fått en plan av en ernæringsfysjolog, der fokuset er å få i meg nok mat. Jeg er ikke så kreativ i matveien, men spiser mye ren mat, dvs rent kjøtt, friske grønnsaker, grovt brød, poteter osv. Innimellom spiser jeg pizza og masse godis;) heldigvis er de som jobber, og er medlemmer på crossfit Bergen veldig begjelpelige, de har fulgt meg gjennom gode og dårlige treningsdager. Jeg har fått venner for livet der.

AKvangen8

Mitt tips til de som sliter med å begynne: bare kom deg ut av døra, gå deg en tur, begynn i det små. Å snu livet sitt 360 grader, fungerer sjelden. Om du sprekker midt i uken og spiser masse godis, ja vel, kom deg innpå det gode sporet igjen. Det vil altid være oppturer og nedturer. Men man merker at alt strevet er verdt det, og mestringsfølelsen er helt fantastisk! Ikke tenk for mye på vekten, eller at ting skal gå så fort. Jeg satser og sier altid til andre: «Tenk en helårskropp, og ikke en sommerkropp».

Kollasjer18

For mer inspirasjon; Følg Anne Kari videre på Instagram @Crossfit_Vangen

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


Mai Linn Michalsen

Mai Linn Michalsen har en bachelorgrad i Sport & Exercise Science fra Middlesex University i London og er sertifisert personlig trener gjennom Akademiet for Personlig Trening (AFPT). Hun har vært aktiv som danser fra barneårene, men hovedinteressen ligger nå på styrketrening.

Intervjuer