Dagsdoseringen for vitamin D i kosttilskudd er økt

Norge endrer nå grensen for hvor mye D-vitamin en døgndose kosttilskudd kan inneholde på grunnlag av risikovurderinger gjennomført av Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM). Dagsdosen økes nå fra 10 til 20 µg/dag.

Vitamin D

2 dråper vitamin D dekker det nye anbefalte dagsbehovet – Kjøpes HER (inneholder 1550 dråper!)

Store deler av norges befolkningen får i seg mindre vitamin D enn det myndighetene anbefaler. Vitamin D blir dannet når huden vår eksponeres for sollys, men her i nord er vi rett og slett for påkledde store deler av året. Det anbefales derfor at man supplerer med vitamin D alle kalendermåneder med bokstaven “R” i seg (september-april). I tillegg dekker kostholdet sannsynligvis ikke mer enn 30-50 prosent av anbefalt inntak, noe som gjør at vi potensielt går glipp av mange av de positive effektene av vitamin D.

Vitenskapskomiteen for mattrygghet anbefalte i sin vurdering å øke maksimumsgrensen for vitamin D i kosttilskudd fra 10 til 20 µg/dag. Minimumsgrensen for vitamin D i kosttilskudd er økt fra 1 til 2,5 µg/dag.

Tilstrekkelige nivåer av vitamin D i kroppen er viktig for blant annet et sterkt skjelett, immunforsvar, hjerte og kretsløp, i tillegg til å ha en effekt på treningsresultatene dine.

Hvordan kan vitamin D påvirke treningsresultater

Vitamin D knyttes til økt prestasjonsevne på trening – gjennom bedre balanse, kortere reaksjonstid, økt hurtighet, utholdenhet og styrke. For lite vitamin D kan ha en sammenheng med lave testosteronnivåer som vil føre til dårlige treningsresultater ettersom testosteron er et muskeloppbyggende hormon.

Kalsium spiller også en viktig rolle for muskelkontraksjoner. For optimalt opptak av kalsium i kroppen trengs det nok d-vitamin, noe som er svært viktig om du ønsker maksimal effekt av treningen.

Både Vitamin D og kalsium påvirker fettforbrenningen positivt og studier har vist at tilstrekkelig inntak kan bidra til at overvektige mister mer fett.

 Er du opptatt av å prestere på trening er det altså å anbefale å være nøye med inntaket av D vitamin.

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


Mai Linn Michalsen

Mai Linn Michalsen har en bachelorgrad i Sport & Exercise Science fra Middlesex University i London og er sertifisert personlig trener gjennom Akademiet for Personlig Trening (AFPT). Hun har vært aktiv som danser fra barneårene, men hovedinteressen ligger nå på styrketrening.

Kosttilskudd