Fitnessjentene hjelper deg med kostholdet

Her kommer del 2 av spørsmålsrunden vi hadde med «fitnessjentene» våre NoraHeleneKristineLinnSilje Mariela og Julie på facebook. Denne gangen kan du få tips til sunne matretter, mat før og etter trening og hva du kan gjøre om suget etter noe søtt tar overhånd!

Pictures108

Hva spiser dere til frokost, er det greit med pepsi max og må jeg gå morgencardio for å gå ned i vekt?

Nora: jeg spiser ikke frokost, så kaffe er ofte min frokost. Pepsi max drikker jeg hver eneste dag, og kan med hånden på hjertet si at jeg aldri kommer til å slutte. Det er absolutt ikke nødvendig med morgencardio hver dag, men det fungerer fint for å gi deg et «boost» i fettforbrenningen.

Linn: Favorittfrokosten er for tiden 100 g lune blåbær blandet med 1/2 most banan, 50 g store havregryn og 1 ss gresskarkjerner. Enkelt, sunt, billig og nydelig!

Helene: Jeg spiser havregrøt til frokost om dagen og er fornøyd med det. Jeg tenker at pepsi max er noe jeg prøver å unngå på dagen (men drikker heller på kvelden) fordi det gir meg ekstra søtsug, men dette er jo individuelt. Silje Mariela er jo ikke imot det vet jeg. Og nei, du må ikke gå morgenkardio for å gå ned i vekt.

Julie: Jeg har somregel omelett til frokost. Pepsi max hvis jeg har lyst på. Ikke nødvendig med morgencardio for å gå ned i vekt. du brenner like mye fett uansett når på døgnet du går.

Til Silje Mariela: Det æ har brukt å lage til frokost nu denne uka er en boks med Cottage Cheese og et lite eple kuttet i små biter med et 1/2 granateple til. Er det liksom greit? Og til lunsj så har jeg ferdig oppkuttet grønnsaker og fisk eller kylling til. På min jobb kommer en person og serverer ferdig oppkutten frukt og grønt så da spiser jeg jo litt av det som mellom måltid. Til kvelds kan det bli en spelt lompe eller to med mye kylling pålegg og no grønt og avokado. Høres dette greit ut? :)))

Silje Mariela: Legg til et egg eller to til frokost og få gjerne i deg en stor porsjon havregrøt til kvelds. Syns det hørtes ut som lite mat faktisk, og da skjer fort litt det motsatte av hva man ønsker. Forsøk det inntil videre!

Hva er yndlingslunsjen deres? Trenger inspirasjon!

Julie: Omelett med skinke/kylling, ost, cottage cheese og grønnsaker.

Nora: En favoritt hos meg er salat med røkelaks og speltlomper. Så godt og ferdig på 5 minutter!

Linn: Det varierer veldig, men akkurat nå vil jeg si favorittlunchen er speltlumper fylt med perfekt kokte egg, røkt laks og grønt

Helene: Favoritt lunsjen min om dagen er noe så enkelt som kylling og wokgrønnsaker med litt soyasaus.

Tips til enkel, men riktig mat før trening? Tenker sånn før ei real styrkeøkt rett etter jobb.

Kristine: Det kommer litt an på hva du skal trene og hva du har spist før, men omelett, skyr/cottage cheese, nøtter og frukt er raskt og godt.

Linn: En rask løsning jeg ofte bruker når det kommer til et lite måltid før trening er rett og slett speltlumper fylt med skinke og litt grønt, eller en proteinshake med et eple ved siden av.

Nora: Jeg liker å trene uten å ha spist så mye på forhånd, så som regel blir det et eple og BCAA før trening for min del.

Har dere noen tips på hva som er lurt å spise etter trening? Jeg trener for det meste styrke.

Helene: Jeg spiser 30 gram med proteinpulver og 3 riskaker etter mine styrkeøkter.

Linn:  Jeg tar som regel en proteinshake og noen riskaker rett etter trening, og et litt større måltid som for eksempel kan bestå av søtpotet, kyllingfillet og grønnsaker når jeg har kommet meg hjem.

Nora: Etter trening MÅ jeg ha påfyll av proteiner og karbohydrater, ofte i form av en proteinshake og riskaker/rosiner/banan.

1196741-7-1389515803818

Har dere noen gode tips til kveldsmat? Er litt lei av cottage cheese med bær nå og knekkebrød er så himla kjedelig. Dere er råtøffe alle mann!

Helene: Jeg lager meg som regel en smoothie av bær, mager kesam/gresk youghurt og proteinpulver på kvelden.

Julie: Havregrøt med Troponin sjokoladeprotein, smoothie med banan, jordbærprotein og bær, proteinpannekaker eller speltlompepizza! namnamnam!

Nora: Hva med speltlompepizza? ferdig på 10 minutter og smaker himmelsk! ellers er omelett, proteinpannekaker eller hjemmelagde proteinrundstykker favoritter for min del.

Hva spiser eller gjør dere på de dagene hvor dere har ekstremt lyst på noe usunt? Sliter fortsatt endel med det etter julen!

Julie: Jeg spiser noe usunt, men passer på å ha et generelt sunt og godt kosthold som jeg liker.

Nora: For min del hjelper det veldig å bestemme meg for 1 dag i uka hvor jeg kan kose meg med noe usunt uten dårlig samvittighet. Når jeg venter til lørdag med godisen smaker den også ekstra godt synes jeg.

Helene: Jeg spiser som regel lett gele, proteinsjokolade eller prøver å lage noen sunne oppskrifter fra Kristine Weber. Sunt, mettende og demper søtsuget.

Kristine: Jeg har 1-2 dager i uka med usunt kos, og øvrige dager lager jeg noe sunt og søtt som dekker det eventuelle behovet.

Linn: Åh! Det er så mange gode alternativer. Du kan jo for eksempel lage deg gelè av funligh saft og gelatin eller du kan lage en stor og nydelig proteinfluff av frosne bær, sukrinmelis og proteinpulver.

Til Kristine Weber: Er det enkle og raske oppskrifter i boka di og hvis jeg bare skulle kjøpt en av bøkene dine.. hvilken ville du da anbefalt meg å velge?

Kristine: Det er både og vil jeg si. Jeg synes jo alt i boka er raskt å lage, men skjønner at ikke alle deler den oppfatningen. Det er et proteinbrød der som man raskt kan ta med seg/spise før/etter trening, ellers er dessertene, som også kan brukes som mellommåltider, generelt enklere enn i første boka. Middagene er normale, proteinrike middager med litt spennende smaker og sammensetninger. Dessertene består (naturlig nok) av erstatninger for sukker og hvetemel.

Helene: Ser spørsmålet var til Kristine, men må bare slenge inn min mening . Bok nummer 2 er utrolig bra for her får du med tips til ukesmenyer, treningsprogram og lignende. Men bok nummer 1 anbefales også selvsagt.

Kristine: Det er som å be meg velge mellom to barn, jeg klarer ikke. De er fine på hver sin måte, første boka er mer «kriweb» og fitnessinspirert, mens denne boka er mer «Kristine» føler jeg. Det er flere oppskrifter i første boka, men flere treningsprogrammer i andre boka.

IMG_0120

Sunnere og sterkere med proteinrik mat

Til Linn: Jeg vet at du har en type som helt sikker spiser annerledes enn deg. Hvordan ordner dere måltidene deres, spesielt middag? (Blir litt kaos her i hjemmet, ettersom jeg skal ned i vekt og han vil opp i vekt).

Linn: Det stemmer bra det at vi til tider spiser ulikt – først og fremst når det kommer til mengde. Vi spiser som regel den samme maten. Det vi gjør da er rett og slett at middagene må lages «separat». Lager jeg middag til oss begge må jeg for eksempel måle opp den mengden med kyllingfillet han skal ha, deretter den mengden jeg skal ha – og så steke i to omganger. Høres kanskje litt slitsomt ut, men det går faktisk veldig greit og raskt.

Hva gjør jeg med et søtsug som er hinsides all fornuft? Jeg raider skuffer og skap, og spiser til og med ting jeg ikke liker når det er som verst, før jeg liksom kommer til meg selv igjen, eller hvordan jeg skal forklare det.. Jeg tar krom og spiser proteinrikt, men når dette suget kommer er det bare å kaste inn håndkleet. Takk og lov så har jeg lært meg å holde fokus på trening og sunn kost så jeg ikke mister motivasjonen, men føler at det ødelegger en ellers super utvikling.

Kristine: Jeg har lært meg å leve med søtsuget mitt ved å erstatte det med noe sunt søtt aka «proteinbakst og kaker», funker som bare det.

Julie: jeg ville tatt en titt på kostholdet og sett om du fikk i deg det du trenger av næringsstoffer og eventuelt prøvd å øke matinntaket noe for en periode. Det kan være at kroppen din prøver å fortelle deg noe:)

Helene: Jeg opplevde samme type sug som deg, helt til jeg begynte å kutte ut karbohydrater fra kosten. Etter at jeg gjorde det har jeg omtrent ikke søtsug lengre.

Jeg klarer ikke å holde meg til matplanen i mer enn en uke! Må ha godteri! Det brenner i hjernan at «nå har det allerede gått 5 dager siden du spiste godteri» . Føler alltid att jag er en himla loser om jeg ikke klarer å holde meg i mer enn en uke! Hvordan skal jeg noensinne bli en fitnessprinsesse om jeg ikke klarer det? Hvordan gjør dere det? Har ikke noe problem med disiplin ellers. HJELP!

Linn: Nå vet ikke jeg hvilket mål du har satt deg i forbindelse med at du ikke skal spise godis, men mitt BESTE tips er å sette et mål som virkelig betyr noe for deg. Du må med andre ord sette et knallgodt mål som virkelig vekker følelser i deg – og som du kjenner at «DETTE, dette har du VIRKELIG lyst til å klare». Av egen erfaring syns jeg som regel de tre første ukene av en diett er de «verste». Lykke til!

Silje Mariela: Kjære Julia. Don’t be so hard on yourself. Det er OK om du har lyst på, og faktisk spiser godis innimellom. Bare sørg for at det er et bevisst valg du tar, så vil det faktisk føles bra. Don’t beat yourself up. Så lenge du gjør ca 80% riktig så vil ikke de resterende 20% ha all verden å si. Husk det. Vi er bare mennesker 😉

Pictures103

Ikke gå glipp av neste del som blir publisert her om kort tid, fult av gode treningstips! 😀

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


Mai Linn Michalsen

Mai Linn Michalsen har en bachelorgrad i Sport & Exercise Science fra Middlesex University i London og er sertifisert personlig trener gjennom Akademiet for Personlig Trening (AFPT). Hun har vært aktiv som danser fra barneårene, men hovedinteressen ligger nå på styrketrening.

Intervjuer