Guide til enkel egenmassasje med foam roller

Om du ikke allerede bruker massasjeruller jevnlig anbefaler jeg deg å begynne med det nå. Føler du stivhet eller smerter i muskulaturen vil det nemlig hjelpe å rulle noen runder for å løsne opp og øke blodsirkulasjonen til området. Massasjerullen kan også fint brukes før en treningsøkt for å aktivere musklene for skikkelig god muskelkontakt under trening.

sklz_roller_mai (1)

Du kan bruke foam rolleren som er en litt mildere variant til å begynne med og etterhvert avansere til Rumble roller, du får god effekt av begge typene. Rumble roller er laget med ekstra knotter for et dypere trykk på triggerpunktene. Den er hardere enn muskelvev, men ikke så hard som bein, så den vil ikke gjøre noe skade om den kommer i kontakt med for eksempel ryggsøylen din.

Massasjefamilien

Trykk på bildet for å se utvalget av massasjeruller

Plasser Rumble rolleren/foam rolleren som vist på bildene under og rull fram og tilbake. Finner du punkter som du kjenner litt ekstra godt kan du rulle litt ekstra der. Bruker du rumble roller kan du holde stille over det punktet som er ekstra følsomt så knotten på rumble rolleren får kjørt seg ordentlig inn i vevet. Prøv deg litt frem og skift vekten din rundt over knottene for å legge trykk på forskjellige steder. Dette kan gjøre ganske vondt, men det er også ekstremt effektivt. Man kjenner at det virker!

På bildet under kan du se hvordan du plasserer massasjerullen for å treffe ryggen, lats og brystmuskelen (kan være litt tricky hos jenter):

Pictures174

 Her blir alle sider av låret massert:

Pictures175

Så, til slutt legger og rumpemusklene:

10 (1)

Så hvilken massasjerulle skal du velge?

Foam roller og Trigger roller: Begge disse typene passer godt for alle som er nye for denne type egenmassasje. Anbefaler alle å starte med disse før man avanserer til en hardere variant. Trigger rolleren er liten og lett og er dermed fin å ha med seg i treningsbagen.

Abilicafamilien

Barrel Roller: Denne har en ganske hard overflate, men uten ekstra knotter. Passer godt for deg som trenger en hardere variant enn foam rolleren, men ikke liker knottene på rumble rolleren. Barrel rolleren har en vannavstøtende overflate og holder formen perfekt etter langtidsbruk. 

SKLZ

Rumble roller (original): Denne massasjerullen er hardere og har i tillegg ekstra «knotter» for et dypere, mer intenst trykk på triggerpunktene. Du bør ha vært borti en vanlig foam roller før du prøver deg på denne.

Rumble Medium Blå

Rumble roller (X- firm): X- firm holder det den lover, denne massasjerullen er for de mest avansert og du bør være godt kjent med andre massasjeruller før du tar i bruk denne. Passer til de som har spesielt tett muskelvev og dermed trenger et enda hardere trykk for å nå inn til triggerpunktene.

Rumble Hard Sort

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


Mai Linn Michalsen

Mai Linn Michalsen har en bachelorgrad i Sport & Exercise Science fra Middlesex University i London og er sertifisert personlig trener gjennom Akademiet for Personlig Trening (AFPT). Hun har vært aktiv som danser fra barneårene, men hovedinteressen ligger nå på styrketrening.

Skadeforebygging, Trening