Hva har alle dietter til felles?

Atkins, 5:2, Eat stop eat, periodisk faste, Fedon, Grethe Roede, LCHF, IIFYM +++…. det finnes utallige populære diettprogrammer der ute!

Prater du med den rette personen som på en eller annen måte promoterer / selger eller videreformidler info om en spesiell diett – så vil du se at alle sitter på studier, analyser og annen info som dokumenterer at dietten fungerer. Sålenge man følger dietten, så går man faktisk ned i vekt.

SAMSUNG CSC

Hvorfor?

Jo, det er nemlig en viktig ting alle diettene har til felles (og man må faktisk stille seg litt på sidelinjen med et nøytralt sinn for å kunne innse akkurat dette – ihvertfall om man allerede føler at man har funnet «det eneste rette» av måter å spise på):

Alle dietter har til felles at de manipulerer kostholdet ditt på en måte som gjør at du reduserer kaloriinntaket ditt.

  • Noen av diettene fjerner hele næringsemner, som f.eks. karbohydrater eller fett, eller begge. Kanskje den mest drastiske måten å kutte kalorier på, men man raser ned i vekt.
  • Andre får deg til å telle kalorier, og setter et tak på antall kalorier du skal spise i forhold til kaloriforbruk.
  • Og så har du de som ber deg faste hele eller deler av døgnet, hver dag eller et visst antall dager i uken. Man får altså begrenset med tid til å innta kalorier.
  • Noen dietter gir deg «ja og nei mat», så man får et begrenset utvalg å ta av.
  • Til slutt har du også diettprogram som kombinerer flere av metodene over.

Temmelig enkel breakdown av de ulike diettene dette, men du tar poenget? Det er i bunn og grunn kalorirestriksjon hver av diettene bygger på, hvor de da har funnet hver sin metode for å få dette til. Noen fungerer bra for deg, men ikke for naboen – og motsatt.

Fordelen med disse diettene? Jo man får et opplegg man skal følge, og lite med mulighet til å tulle det til. Det står på papiret i hånda svart på hvitt hva og hvordan man skal spise.

Ulempen med disse diettene? Det er lite fleksibelt, gir deg lite rom for kompromisser, og er antakeligvis så ekstremt på den eller andre måten at du kun klarer å holde ut en liten periode.

Når man først har innsett denne fellesnevneren, så åpner det seg en ny verden!
Hey, når alle disse metodene fungerer… hva om jeg tilpasser de forskjellige til meg selv?

For de aller fleste så må det slike tilpasninger til for at det skal bli en varig endring. Pluss kunnskap og etterhvert erfaring…

Så var det fremgangsmåten for å få til dette:

  1.  Les, les og les (tilegne deg kunnskap om emnet).
  2. Prøv det ut i praksis.
  3. Så kommer du høyst sannsynlig til å feile.
  4. Prøv på nytt.
  5. Gjenta punkt 2, 3 og 4 noen ganger.
  6. Nå begynner det antakeligvis å likne noe – og du VET når kostholdet ditt fungerer for deg!

(Eventuelt så spanderer du noen timer på en god PT eller coach som allerede har gjort unna punkt 1, og som vil redusere nødvendigheten for punkt 5 betraktelig).

Når kostholdet ditt sitter som det skal for deg, så skal du kunne leve godt sosialt, ha god stabil energi, føle deg klar og våken i hodet, sove godt om natta, ha energi til trening samt bli kvitt plagende sultfølelse og sukkersug.

glad

Og da…. da snakker vi livskvalitet 😀

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


Mai Linn Michalsen

Mai Linn Michalsen har en bachelorgrad i Sport & Exercise Science fra Middlesex University i London og er sertifisert personlig trener gjennom Akademiet for Personlig Trening (AFPT). Hun har vært aktiv som danser fra barneårene, men hovedinteressen ligger nå på styrketrening.

Kosthold