Lone gir alt!

Lone Norås (18) deltok i VM i bikinifitness i Kiev i september hvor hun gikk videre fra forbedømmingen, men kom dessverre ikke med til finalen. Nå er hun klar for å gå på scenen under NM i kroppsbygging og fitness i Oslo denne helgen før turen går til Madrid for å delta i Arnold Classic Europe.

 IMG_3299

Baggy soft pantThermal genser

Jeg møtte Lone i Oslo og fikk tatt en prat med henne ute i kulda. Hun fikk også vist meg noen av sine favorittøvelser inne på 24fitness der hun trener mens hun oppholder seg i hovedstaden frem mot konkurransen.

 Lone intervju

Lone er ekstremt dedikert og fokusert på målet sitt!

Hvordan var forventningene før VM?

Lone

Jeg hadde nok litt for høye forventninger. Jeg ante jo ikke hva jeg gikk til og det var virkelig noe helt annet enn i Norge. Det er så mange jenter og alle skal ha oppmerksomhet. Det føltes som alle var veldig selvsentrerte og prøvde å psyke hverandre ut. På scenen var det ordentlig catfight, om å gjøre å stikke seg mest mulig frem og jeg ble nok alt for anonym. Her måtte man virkelig by på seg selv, det var rett og slett ganske voldsomt og skummelt. Vanskelig å fatte hvor stort VM egentlig er.

Hvilke tanker sitter du igjen med etter VM deltakelsen?

Lone

Det er absolutt en god erfaring å ha med seg. Jeg har opplevd hvordan jentene opptrer på scenen i VM og det kan hjelpe meg og min sceneopptreden i NM. Jeg føler jeg har gode sjanser og er klar for å dominere scenen. Å stille her i Norge er en helt annen opplevelse, man har et større publikum og flere støttespillere.

Har du gjort noen endringer i diett og trening nå frem mot NM og Arnold Classic Europe?

Lone

Ja, vi så at jeg ble litt for myk i VM i forhold til de andre jentene, så jeg har trappet opp cardiobiten nå. Jeg har nå en times morgencardio og en halvtime etter hver styrkeøkt (som er hver dag!). I tillegg ligger jeg litt lavere på kaloriinntaket. Hviledager tar jeg om jeg føler kroppen min trenger det.

bruke4

Hard work pays off!

Er dette en sport som krever mye, tid og penger?

Lone

Vel, ja det er det, men du velger jo selv hvor mye du vil investere i det. Du vil jo gjøre det best mulig og da må man også være villig til å investere tid og penger. Det er helt klart mye penger å bruke på en konkurransedag hvor din opptreden egentlig bare varer noen minutter. Men det er så verdt det, det gir en enorm mestringsfølelse.

Hvordan ser en helt vanlig dag ut for deg så nær en konkurranse?

Lone

Mye tid går til soving, det er viktig å la kroppen hvile. Så starter jeg dagen med en times cardio før jeg hviler litt mens jeg spiser og blogger (Lonenoras.blogg.no). Så er det styrketrening etterfulgt av en halvtimes cardio, spise mer og hvile utover kvelden. Det går stort sett i soving, spising og trening så nærme en konkurranse i tillegg til andre siste forberedelser. Jeg har tatt meg fri fra jobben for å være mest mulig forberedt. Det gjelder å ikke stresse for å få best mulig form til konkurransen.

 Er du mye sulten?

Lone

Jeg merker ikke så mye til det nå lenger. Det går over, men i starten merker man selvfølgelig at man spiser mindre enn vanlig. Energien er ikke helt på topp. Første gang jeg var på diett drømte jeg mye om mat, men det går greiere nå andre gangen. Dette blir jo en livsstil, når jeg ikke er på diett spiser jeg jo samme type mat, bare i større porsjoner.

bruke5

Et av Lones nøye planlagte måltider!

 Hvordan opplever du en oppkjøringsperiode, kan det være tungt psykisk?

Lone

Det er helt klart tungt psykisk. Man må nok lære å presse seg lenger enn man er klar over. Man blir sliten i hodet av å ligge på kaloriunderskudd samtidig som man trener såpass mye.

 Lærer du mye om deg selv, om hvordan kroppen og hodet fungerer?

Lone

Ja du lærer enormt mye. Du lærer hvordan kroppen reagerer på små diettforandringer eller på måten du trener. Du lærer virkelig kroppen din å kjenne. Samtidig finner du ut hvordan hodet oppfører seg, hvor langt du klarer å presse deg psykisk og hva som må til for at du klarer å motivere deg gjennom en slik intens tid.

 Hvordan klarer du å holde motivasjonen oppe da?

Lone

Det gjelder å være mentalt forberedt på hva du skal gjøre. Før jeg skal trene f.eks tar jeg meg tid til virkelig å bli fokusert på hva jeg skal gjøre og ser for meg målet mitt. Jeg har vært på scenen før så jeg vet hva jeg går til og elsker det.

IMG_3328

Better Bodies topp

 Det er jo mye fokus på underkroppen i bikinifitness, hvor viktig er det å ha en bra rumpe?

Lone

Underkroppen er veldig viktig ja, både lår og rumpe. Jenter bør prøve å skape en x-form, man skal se feminin ut. Jeg har trent hardt og fokusert mye på både fremside og bakside lår.

Tror du det kan bli for mye press for noen med tanke på det store fokuset på utseende?

Lone

Sporten skaper idealer som kanskje ikke bare er sunne. Dommerne ser på helheten, det står i reglementet at man skal se bra ut. Det er lett å bli veldig kroppsfiksert og besatt på å få det perfekte utseende på scenen. Det er feks veldig vanlig med silikon blant de som stiller i bikinifitness, men det bør ikke føles som noe krav. Man må være sterk mentalt. Jeg anbefaler ikke dette for de som har noe form for spiseforstyrrelser eller generelt et vanskelig forhold til kropp og mat. jeg klarer å skille mellom sceneformen og hvordan formen er off-season, men for mange kan det nok være vanskelig å se kroppen forandre seg igjen etter konkurranse.

Har du tid/ork til å ha et sosialt liv?

Lone

Det varierer veldig hvor mye energi jeg har, men har generelt ikke så mye ork til sosiale ting så sent i dietten. I tillegg er jeg veldig fokusert på målet og er litt i min egen boble. Ting blir litt tyngre å gjennomføre, så vær klar over at en slik diettperiode kan gå ut over andre ting i livet. Jeg må planlegge godt rundt mat og trening.

bruke3

2XU shorts

Lone tar virkelig i når hun trener, selv når hun bare vil vise meg favorittøvelsene sine!

Hva er dine planer fremover, er dette noe du virkelig vil satse på?

Lone

Ja, det er det definitivt. Drømmen er å kunne leve av å trene, leve som en toppidrettsutøver. Man må tørre å satse. En dag vil jeg konkurrere i USA. Nå først er det NM i helgen og Arnold Classic Europe i madrid i midten av oktober. Jeg gleder meg så mye til å stå på scene i helgen. Jeg elsker å stå på scenen og foreldrene mine kommer og heier på meg!

 Har du noen råd/tips du vil gi til jenter som går med en drøm om å stille i bikinifitness?

Lone

Først og fremst finn en god coach. Rådfør deg også med personer som har stilt i konkurranser før så du vet hva du begir deg utpå. Så må du selvfølgelig være glad i å trene. Ikke tren for å stille, men still fordi du har trent. Bruk god tid på å bygge opp godt med muskelatur før du setter igang med en diettperiode.

IMG_3368

Om noen lurer er Lone hun lille brune jenta til høyre 😉

Lone trener knallhardt og er bestemt på å avslutte sesongen i best mulig form! Jeg har troa på denne dedikerte jenta og gleder meg til å se henne på scenen på Søndag! Masse lykke til Lone!! 😀

Om du ikke har sett den enda, anbefaler jeg at du tar en titt på den råe motivasjonsvideoen til Lone!

 

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre enn vår nyhetsbrevoperatør.


Mai Linn Michalsen

Mai Linn Michalsen har en bachelorgrad i Sport & Exercise Science fra Middlesex University i London og er sertifisert personlig trener gjennom Akademiet for Personlig Trening (AFPT). Hun har vært aktiv som danser fra barneårene, men hovedinteressen ligger nå på styrketrening.

Intervjuer