Marianne`s vektnedgang

 

Min reise mot hvor jeg er i dag startet høsten 2012. Jeg har vært overvektig så lenge jeg kan huske, og har alltid skilt meg ut ved å være den tjukke i vennegjengen opp igjennom alle år. Til tross for at jeg var i aktivitet både på barneskole og ungdomsskole, var jeg fortsatt den største på håndballbanen. Jeg var alt for glad i søtsaker og spiste gedigne porsjoner.  Det ble ikke bedre med moped – og billapp i ungdomsårene.  På videregående vil jeg kalle meg en jo-jo slanker, spise sunt og trene, men med ingen mål eller mening.

Marianne Nervik2

I oktober 2012 bestemte jeg meg.  Jeg hadde nylig fått egen leilighet, jeg hadde ingen andre å ta hensyn til enn meg selv. Nå skulle det gjelde.  Det startet med kostholdet, jeg spiste samme mat som tidligere, men i mindre porsjoner, og enkle mosjonsturer på 30-60 minutt hver dag. Det skulle ikke mer til for at vekten begynte å dale.

Etterhvert meldte jeg meg inn på treningssenteret hvor jeg tidligere hadde vært medlem, opptil flere ganger. Jeg gikk på spinningtimer og styrte litt på selv på tredemølle og elipsemaskin – vekta fortsatte å dale. I mai 2013 fikk jeg ett behov for mer, jeg ville utfordre meg selv. Som belønning for å ha gått ned 40 kilo spanderte jeg på meg en personlig trener som straks fikk øynene mine opp for styrketrening. Trolig det smarteste jeg har gjort i hele min treningskarriere! Jeg trente jevnlig og variert med min PT, samtidig som hun fikk opp øynene mine for matvarer med god kvalitet, mindre halvfabrikata og mer råvarer.

Med styrketrening og inntak av renere og bedre mat merket jeg at kroppen også hadde det bedre, jeg FØLTE meg faktisk bedre. Etter hvert fikk jeg også øynene opp for Crossfit, en plass jeg kun i min villeste fantasi trodde jeg ville ende opp. Ett av mine livs beste valg så langt. Vektmessig så har jeg gått ned ca 50 kilo sammenlagt, men jeg har sluttet å bry meg veldig mye om tallene på vekta. Dette fordi jeg ser at kroppen former seg selv om vekta står stille. Muskler veier mer enn fett, har jeg etterhvert innsett.

Pictures239

Nå trener jeg variert. I perioder trener jeg med mål for noe, andre perioder trener jeg med fokus på noe. Hvilke av disse to elementene jeg trener etter betyr ikke så mye, så lenge jeg har en plan, og har jeg en plan er det lettere å fullføre. En periode har jeg f.eks ett 12 ukers styrkeprogram jeg følger, en annen periode kan jeg bestemme meg for å ha fokus på Crossfit 4 uker. Og planen er ikke ødelagt selv om man må hoppe over en økt eller spiser en sjokolade. Det er de langsiktige valgene som betyr noe.

Kostmessig så tror jeg at jeg har forsøkt det meste av råd, men aldri vært på noe ekstremdiett. Min erfaring som funker for meg er et kosthold hvor maten lages fra bunn med gode råvarer. Jeg vil si at jeg lever ett såkalt 80/20 Paleo liv. Karbohydrater henter jeg helst fra grønnsaker og frukt, men også havregryn og ris om jeg har lyst på det. Jeg har opprettet min egen hashtag på instagram hvor jeg legger ut matbilder, på den måten har jeg på en måte min egen ”kokebok” online, samtidig som andre kan hente inspirasjon. Det motiverer meg til å spise sunt. For meg har det også vært viktig å ha positive og gode mennesker rundt meg. De har jeg funnet både hjemme, blandt venner, på treningssenteret og på sosiale medier.

Pictures238

Erfaringen min er at det er en balanse man selv må finne, men har man en plan og holder seg til den, så vil man lykkes! Det handler om å finne det som funker for meg, ikke samboeren, venninnen eller kollegane mine.  Det finnes ÉN hovedperson i livet mitt, og det er meg!

For mer inspirasjon; Følg Marianne videre på Instagram @Nervik88

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


Mai Linn Michalsen

Mai Linn Michalsen har en bachelorgrad i Sport & Exercise Science fra Middlesex University i London og er sertifisert personlig trener gjennom Akademiet for Personlig Trening (AFPT). Hun har vært aktiv som danser fra barneårene, men hovedinteressen ligger nå på styrketrening.

Intervjuer