Stress og søvn påvirker treningsresultatene

Du vet nok at om du vil bygge muskler eller gå ned i vekt må du trene og spise sunn mat. Minst like viktig er det å sove godt og ikke stresser unødvendig mye. For lite søvn og for mye stress kan faktisk være grunnen til at du ikke får resultater, til tross for alle timene du tilbringer på treningssenteret.

IMG_48291-850x566

Kjøp 2xu tights HER – Kjøp t-skjorte HER

At det ikke er bra å stresse har du selvfølgelig hørt tusen ganger før, men er du egentlig klar over hvor mye det faktisk har å si for treningsresultatene dine? Stress og dårlig søvn kan nemlig forstyrre hormonbalansen i kroppen din ganske kraftig og gjøre kroppen din mer mottakelig for fettlagring og nedbryting av muskelmasse. Riktig hormonbalanse i kroppen er uhyre viktig for optimale resultater og du bør legge til rette for at kroppen din ikke trenger å produsere for mye nedbrytende hormoner.

Når du stresser produserer kroppen kortisol. Stresshormonet kortisol dannes på samme grunnlag som kjønnshormonet testosteron. Kroppen ser an behovet og prioriterer det som er viktigst, så om du stresser vil altså kroppen velge å produsere kortisol fremfor testosteron. Ettersom testosteron er et muskeloppbyggende hormon og kortisol et muskelnedbrytende hormon vil det altså ha en svært dårlig innvirkning på treningsresultatene dine. Du vil bygge mindre muskler, fettlagringen øker og du får mindre sexlyst (har ikke direkte noe med trening å gjøre, men verdt å nevne!).

Lite søvn vil i tillegg gjøre at kortisolnivåene kan holde seg høye gjennom hele dagen og vil stimulere søtsuget, fettlagringen (spesielt rundt magen) og senke insulinfølsomheten ytterligere. Sammen er altså dårlig søvn og stress spesielt lite gunstig for å opprettholde den gode hormonbalansen i kroppen.

Det som antakeligvis påvirker søvnen sterkest er lys. Kroppen produserer mye mindre av søvnhormonet melatonin om vi utsetter oss selv for kunstig lys før vi skal sove. Mobil, Pc og Ipad på senga er noe av det verste du kan gjøre for nattesøvnen.

2013-12-16 17.11.43

Så, dagens challenge (om du virkelig ønsker resultater fra treningen): Slå av mobil, tv, ipad og pc en time før du skal legge deg! You can do it!

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


Mai Linn Michalsen

Mai Linn Michalsen har en bachelorgrad i Sport & Exercise Science fra Middlesex University i London og er sertifisert personlig trener gjennom Akademiet for Personlig Trening (AFPT). Hun har vært aktiv som danser fra barneårene, men hovedinteressen ligger nå på styrketrening.

Trening