Gode tips mot beinhinnebetennelse

Det er kanskje flere enn meg som har opplevd å kjenne smerter i leggene, spesielt etter intense treningsperioder, og lurt på om det kan være beinhinnebetennelse?

linn

2XU kompresjonstights kan kjøpes her!

Beinhinnebetennelse oppstår rundt leggbenet, nærmere bestemt i muskel og senefestet på forsiden av leggen. Betennelsen utvikler seg på grunn av langvarig og repetert belastning og er veldig vanlig, spesielt i intense treningsperioder. Normalt vil man kjenne smerter på forsiden eller innsiden av leggen mens man trener eller etter en treningsøkt. Om man fortsetter med samme treningsmengde og det ikke blir behandlet på noen måte vil man etterhvert kunne kjenne smerter også når man sitter i ro. Dette kan utvikle seg til en kronisk lidelse og bør derfor ikke ignoreres.

Her kommer noen enkle tips for å forebygge og behandle såre legger:

  • Om du begynner å merke smerter i leggene så trapp ned treningen umiddelbart, man trenger ikke slutte å trene helt, men modifiser
  • Bruk gode sko som er tilpasset din fot om du løper mye og unngå å løpe på hardt underlag
  • Masser leggene med hard hånd eller gjerne ved hjelp av en massasjerulle – det er vondt, men effektivt 😉
  • Tøy leggene hver dag, både fremside og bakside
  • Om du kjenner smerter etter trening kan du bruke isposer og varme om hverandre for å stimulere blodsirkulasjon og unngå hevelse
  • Styrk og aktiver alle muskler i ben og sete så ikke leggmuskulaturen må overkompensere når du trener
  • Kompresjonsstrømper gir økt blodsirkulasjon og gir god støtte til leggmuskulatur og skinnben

2014-02-26 16.14.51

Massér leggene med en massasjerulle!

Ett av våre beste tips for deg som sliter med beinhinnebetennelse eller ofte har en følelse av «stinne» legger, er Compression Calf Sleeves eller kompresjonsstrømper.

Meg, bannereface1

Kjøp Compression Calf Sleeves her – Se utvalget av kompresjonsstrømper her

Bruk de både før, under og etter trening. I de verste periodene må du gjerne bruke de hele dagen. De aller fleste merker en vesentlig forbedring allerede etter 3-4 dager hvor de har brukt strømpene hele dagen.

OBS: Har du fått kronisk beinhinnebetennelse må du være forsiktig med aktivitet som trigger betennelsen igjen, selv om du kan føle forbedring etter bruk av strømpene. Om du ikke klarer å få kontroll over smertene, oppsøk en fysioterapeut for videre hjelp!

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


Mai Linn Michalsen

Mai Linn Michalsen har en bachelorgrad i Sport & Exercise Science fra Middlesex University i London og er sertifisert personlig trener gjennom Akademiet for Personlig Trening (AFPT). Hun har vært aktiv som danser fra barneårene, men hovedinteressen ligger nå på styrketrening.

Skadeforebygging