Trener du kun for å se bra ut?

Er du en av de som drar på trening utelukkende for å opprettholde en pen kropp? Dette er et innlegg til deg som tar treningen seriøst, men som kun fokuserer på ditt eget utseendet.

_MG_6241

2015 er her, og nyttårsforsettenes periode er over oss. Store deler av Norges befolkning skal ned i vekt, julematen skal igjen vekk fra midjen, og sommerformen skal spikres en gang for alle. Dette er året der kroppsfokus når nye høyder!

Veldig mange setter igang med trening kun for å forbedre sitt utseende. Dette er forståelig. Å se at kroppen forandrer seg til det bedre kan være en ekstremt stor motivasjonsfaktor for mange. Og så lenge man har det gøy og er fornøyd med treningen, er dette vel og bra. Men hva kan skje i det lange løp, når man utelukkende fokuserer på kropp og eget utseende?

Når man trener med kropp som eneste fokus, kan man fort bli ensporet og egoistisk i tankegangen. Hvordan ser jeg ut i dag? Så jeg bedre ut i går? Hvorfor er hun tynnere enn meg? Til slutt kan det virke som hele ditt univers roterer rundt deg og din kropp. Du legger stort press på deg selv, og alle oppturer og nedturer bestemmes av ditt utseende. Om du kombinerer dette med en evigvarende diett fra helvete og cardio-økter til alle døgnets tider, er du antakelig godt på vei mot å være ulykkelig. Om du ikke er det allerede.

Det høres kanskje ut som jeg vil at du skal slutte å trene? Det er langt i fra sannheten! Men hvorfor skal man trene, om ikke for å se bra ut? Vel, det er litt opp til deg! Det er viktig at du finner glede i det du driver med. Sjekk forskjellige treningsformer, prøv noe nytt og finn en treningsform du trives med. Sett deg mål som ekskluderer kroppsfokus. Det er ikke dermed sagt at du skal slutte å fokusere på kroppen din. Bare husk at verden består av mer enn deg og speilet foran deg!

I tillegg er det viktig å ikke glemme de andre faktorene i livet ditt. Husk at du har venner og familie som fortjener en bit av din tid!

Her er noen punkter som peker deg i riktig retning

1. Finn trening som gjør deg glad
Om treningen gjør deg glad, er du godt på vei. Finn en treningsform som gir deg glede. Om du har det gøy er sjansen stor for at du vil fortsette treningen!

2. Ikke la utseendet være alt
Lag noen treningsmål som ekskluderer kroppsfokus. Gjerne noe litt spenstig! Hva med å klare 10 chin-ups? Human flag? Bestige et fjell?

3. Prøv noe nytt
Prøv nye treningsformer! Variert trening hjelper med å holde treningsmotivasjonen oppe. Ha egne treningsdager innimellom, der hovedfokuset skal være på ting du synes er gøy. Og husk at du skal svette selv om du har det morsomt!

4. Ikke glem at du har et liv!
Tro det eller ei, det finnes faktisk et liv utenfor treningsrommet. Bruk overskudd fra treningen på familie og venner!

5. Er du lykkelig?
Veien til suksess er ikke alltid lystig, men om du stadig svarer nei på spørsmålet over, bør du stille spørsmål ved det du driver med. Er det verdt å nå målene dine, om du må være ulykkelig store deler av året?

 IMG_7484[1]

Kort fortalt
Fokusér på trening som du synes er gøy, tren for noe mer enn bare utseendet, og sett deg noen spenstige treningsmål!

Med det ønsker jeg deg et godt nytt treningsår i 2015!

Trykk her for tips til hvordan du skal nå målene dine!

 

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV FOR FLERE NYTTIGE TIPS OG GODE TILBUD RETT TIL DIN INNBOKS!



Hvis du melder deg på vårt nyhetsbrev får du disse tipsene rett til din e-postadresse! Du får også gode og eksklusive tilbud fra vår nettbutikk. Du kan melde deg av når du vil, og vi deler aldri din e-postadresse med noen andre.


Sander Krogsether

Trening